Snacka om ett internationellt svenskt bolag. Grundarna Lukas Duczko och Gracjan Polak har använt sitt nätverk för att hitta personer runt om i världen och Skrivapå.se är inte bara en molnbaserad tjänst, bolaget har också en molnbaserad organisation. Teamet kommer från Sverige, Polen, USA, England, Thailand, Spanien och Norge och jobbar från Stockholm, Krakow, Warszawa, Wrocwaw, London och Buenos Aires.
Tjänsten går ut på det som namnet indikerar: att signera avtal och dokument digitalt. Det finns föregångare, men Skrivapås tjänst sticker ut och 2011 är året då man räknar med att slå igenom stort. Företaget har redan betalande kunder, bland andra Paynova, Coop Nord och Upsales.
Avtal och dokument signeras med e-posten och e-legitimation och man erbjuder även en offerttjänst. Resultatet för kunderna blir minskade kostnader och ökad omsättning i och med att det blir enklare att komma till avslut.
Skrivapå.se
Tjänst för digitala signaturer.
Grundare: Lukas Duczko och Gracjan Polak
Startades: 2010, betalansering i februari 2011
Anställda: 20 personer: 6 heltid, 5 på 50 procent, 9 på 10-20 procent, 9 rådgivare.
Ort: Stockholm, Göteborg
Omsättning: 1 miljon kronor under 2011 (egen prognos)
Ägare: Grundarna Lukas Duczko och Gracjan Polak samt investeraren Dominik Wroblewski och Mariusz Rak, Eric Normand, Emily Green och Viktor Wrede.
www.skrivapa.se
Internetworld har kontaktuppgifter till ett stort antal inkubatorer, riskkapitalister och entreprenörsnätverk i Sverige, en lista som blir allt längre för varje år.
Från personerna på den listan får vi in massor av tips. Dessutom bidrar våra läsare med mängder av förslag på personer via vårt nomineringsformulär på Internetworld.se. Vi har även använt Twitter, Facebook och Rättviseförmedlingen för att få in tips.
När alla tips och förslag hade kommit in fanns det ett par hundra webbentreprenörer på listan. Därefter gjorde vi research och intervjuade både tipsare och entreprenörer för att slutligen välja ut de 25 entreprenörsbolag som vi tror mest på under 2011.
Både affärsidé och person/er räknas enligt följande kriterier:
- drivkraft och visioner
- affärsidé
- risk
- affärsmodell
- potential för framgång 2011