Vid en första anblick ser Markify inte mycket ut för världen, men bakom sökrutan finns desto mer. Tjänsten rymmer varumärkesregister för USA och Europa samt för domännamn på .com och .net, och löser ett problem för dem som startar bolag och söker efter ett namn.

Något som både tar tid och kostar pengar är nu enkelt och gratis med Markify. Nu har bolaget även lanserat betaltjänster, så kallade ”watch”-tjänster, vilka riktar sig mot varumärkesjurister och domännamnsaktörer som vill bevaka att andra företag inte klampar in på deras varumärkesdomäner.

Idén till Markify fick Benoit Fallenius från samtal med sin svärfar, som byggde PRV:s första register och i alla år har pratat om det snåriga i att söka på befintliga varumärken. Med investeraren Magnus Wiberg, som startade Pricerunner och sålde det till Valueklick, med på tåget har grundarna till Markify kunnat ta projektet vidare.

Markify
Söktjänst och bevakningstjänster för varumärken och domännamn i USA och Europa.
Grundare: Benoit Fallenius, Ann-Kristin Ledung och Clas Person
Startades: 2009, lanserades december 2010
Anställda: 4
Ort: Stockholm
Omsättning: ingen uppgift
Ägare: Grundarna Benoit Fallenius, Ann-Kristin Ledung och Clas Person samt riskkapitalbolaget CNCP (Magnus Wiberg).
www.markify.com

Fakta

Internetworld har kontaktuppgifter till ett stort antal inkubatorer, riskkapitalister och entreprenörsnätverk i Sverige, en lista som blir allt längre för varje år.

Från personerna på den listan får vi in massor av tips. Dessutom bidrar våra läsare med mängder av förslag på personer via vårt nomineringsformulär på Internetworld.se. Vi har även använt Twitter, Facebook och Rättviseförmedlingen för att få in tips.

När alla tips och förslag hade kommit in fanns det ett par hundra webbentreprenörer på listan. Därefter gjorde vi research och intervjuade både tipsare och entreprenörer för att slutligen välja ut de 25 entreprenörsbolag som vi tror mest på under 2011.

Både affärsidé och person/er räknas enligt följande kriterier:

  • drivkraft och visioner
  • affärsidé
  • risk
  • affärsmodell
  • potential för framgång 2011