”Mopper digitaliserar printmedia och är klistret som binder samman försäljning och annonsering”, skriver bolaget på sin webbplats. Grundarna vill utmana traditionell handel, skapa en länk mellan fysisk handel och e-handel och ta köptillfället till kunden. Hemligheten är mobilkoder, så kallade QR-koder, som laddas med innehåll och är kopplade till erbjudanden, rabattkuponger och budskap som kan delas på Facebook och Twitter, eller direkt till köp av en produkt.
En reklampelare på stan eller en printannons i en tidning + en person + en smart telefon med Mopper-appen + QR-kod = Mopper.
Projektet drivs under entreprenörskollektivet Firm Factory Networks vingar och Ruben Flam och Björn Claesson, som jobbar operativt med bolaget, har även utökat ”moppandet” till en tjänst för att ”mobifiera” sin e-butik samt med Mopperlösningar för event.
Mopper
Mobil lösning för att digitalisera printmedia där den
som annonserar kan erbjuda kunder rabattkuponger,
att dela budskap i sociala medier eller sälja direkt.
Grundare: Albert Bengtson, Kristian Enström, Rolf Staflin, Patric Svensson, Bengt Wessborg, Ruben Flam, Björn Claesson och Roland Williams
Startades: maj 2010
Anställda: 3 heltid och 5 halvtid (snart fler)
Ort: Stockholm
Omsättning: ingen uppgift
Ägare: Albert Bengtson, Kristian Enström, Rolf Staflin, Patric Svensson, Bengt Wessborg, Ruben Flam, Björn Claesson och Roland Williams samt Firm Factory Network (Firm Factory Network representerar ägarandelar för privata finansiärer och eget kapital).
www.mopper.se
Internetworld har kontaktuppgifter till ett stort antal inkubatorer, riskkapitalister och entreprenörsnätverk i Sverige, en lista som blir allt längre för varje år.
Från personerna på den listan får vi in massor av tips. Dessutom bidrar våra läsare med mängder av förslag på personer via vårt nomineringsformulär på Internetworld.se. Vi har även använt Twitter, Facebook och Rättviseförmedlingen för att få in tips.
När alla tips och förslag hade kommit in fanns det ett par hundra webbentreprenörer på listan. Därefter gjorde vi research och intervjuade både tipsare och entreprenörer för att slutligen välja ut de 25 entreprenörsbolag som vi tror mest på under 2011.
Både affärsidé och person/er räknas enligt följande kriterier:
- drivkraft och visioner
- affärsidé
- risk
- affärsmodell
- potential för framgång 2011