Positioneringstrenden är stark, men hittills har det varit klurigt att skapa mobila tjänster som hittar användarna även inomhus, utanför gps-satelliternas räckvidd. Teliasonera-utbrytningen Qubulus har skapat verktyget Gecko för att lösa just det problemet.
Vd för bolaget är Ants Patrik Maran, en person med lång erfarenhet från mobil positionering, något som han har jobbat med i flera olika bolag de senaste sju åren. Qubulus huserar i Mobile Heights, gruppen som vill främja mobilbranschen i Skåne och som låter entreprenörer utnyttja oanvända patent från storbolag.
Qubulus verktyg är gratis och intäkterna kommer från affärstillämpningar av tekniken. Den som använder Gecko skapar själv ett rutsystem i inomhusmiljön som sedan används vid positioneringen.
Exempel på en användare är ett köpcentrum där erbjudanden kan baseras på position eller där kunder vill kunna hitta till rätt affär eller produkt.
Qubulus
Plattformen Loclizard med verktyget Gecko som hjälper utvecklare, företag och användare att dra nytta av inomhuspositionering.
Grundare: Frank Schuil och Ants Patrik Maran
Startades: sommaren 2010
Anställda: 11
Ort: Malmö
Omsättning: 8 miljoner kronor under 2011 (egen prognos)
Ägare: Grundarna Ants Patrik Maran och Frank Schuil, Innovationsbron, Jayway, samt ett antal andra investerare.
www.qubulus.com
Internetworld har kontaktuppgifter till ett stort antal inkubatorer, riskkapitalister och entreprenörsnätverk i Sverige, en lista som blir allt längre för varje år.
Från personerna på den listan får vi in massor av tips. Dessutom bidrar våra läsare med mängder av förslag på personer via vårt nomineringsformulär på Internetworld.se. Vi har även använt Twitter, Facebook och Rättviseförmedlingen för att få in tips.
När alla tips och förslag hade kommit in fanns det ett par hundra webbentreprenörer på listan. Därefter gjorde vi research och intervjuade både tipsare och entreprenörer för att slutligen välja ut de 25 entreprenörsbolag som vi tror mest på under 2011.
Både affärsidé och person/er räknas enligt följande kriterier:
- drivkraft och visioner
- affärsidé
- risk
- affärsmodell
- potential för framgång 2011