Alla har vi fyllt i dödstråkiga enkätundersökningar på nätet. Var och varannan sajt vill att vi ska tycka till om deras innehåll, ofta innan vi ens har hunnit komma in på sidan. Survey Legend försöker göra det lite roligare genom att fokusera på bildspråk i stället för tråkiga textfält.

Textbaserade frågor får bildbaserade svar och verktyget tillåter delning och integration på sociala sajter och hemsidor. Det finns även planer på att integrera video och att bli en del av privatanvändares sociala liv på nätet i större utsträckning. Intäkterna bygger på freemium-modellen med mer avancerade funktioner och kapacitet i betalversionen. Teamet sitter i Malmö och Lund, men härstammar från USA, Ukraina, Montenegro och Polen.

Enligt Jasko Mahmutovic, en av grundarna, drivs bolaget med minimal budget, vilket tvingar dem att hitta innovativa lösningar.

Survey Legend
Tjänst som gör det möjligt för sajtägare att lansera bild-, video-, ljud- och textbaserade webbundersökningar som även går att dela och integrera i egna kanaler och i sociala medier.
Grundare: Shane Doherty, Rick Wahl och Jasko Mahmutovic
Startades: oktober 2010
Anställda: 6
Ort: Lund
Omsättning: Målet för 2011 är cirka 6,5 miljoner kronor baserat på 10 000 betalande medlemmar.
Ägare: Grundarna Jasko Mahmutovic, Rick Wahl och Shane Doherty.
www.surveylegend.com

Fakta

Internetworld har kontaktuppgifter till ett stort antal inkubatorer, riskkapitalister och entreprenörsnätverk i Sverige, en lista som blir allt längre för varje år.

Från personerna på den listan får vi in massor av tips. Dessutom bidrar våra läsare med mängder av förslag på personer via vårt nomineringsformulär på Internetworld.se. Vi har även använt Twitter, Facebook och Rättviseförmedlingen för att få in tips.

När alla tips och förslag hade kommit in fanns det ett par hundra webbentreprenörer på listan. Därefter gjorde vi research och intervjuade både tipsare och entreprenörer för att slutligen välja ut de 25 entreprenörsbolag som vi tror mest på under 2011.

Både affärsidé och person/er räknas enligt följande kriterier:

  • drivkraft och visioner
  • affärsidé
  • risk
  • affärsmodell
  • potential för framgång 2011