Hur känns det?
– Jättehärligt! Det har varit en svettig dag och jag har inte fått mycket gjort. Det betyder så mycket för all tid vi har lagt ner, det är svårt att beskriva. Jag satt mitt i ett kundmöte när telefonen började skallra och jag var tvungen att berätta vad det var. Jag kunde inte hålla masken, säger Björn Lilja, medgrundare till Kundo tillsammans med Emil Stenström, Jonatan Larsson och David Billskog.

Varför tror du att ni vann?
– Jag tror att det är för att den här typen av modern kundtjänst efterfrågas. Det är lite rörigt, folk vet inte riktigt vad de vill, men man vet att man ska finnas i de sociala medierna. Men Kundo är väldigt handfast och därför tror jag att det är lättare att sälja in Kundo än tjänster i de fria sociala medierna.

Hur ska ni fira?
– Det blir champagne!

Varför har ni lyckats?
– Jag tror att det är ihärdigheten. Att vi körde på i 18 månader på kvällar utan att ta betalt. Det är så lätt att göra webbtjänster idag och det är positivt. Men eftersom det är lätt att göra dem så är det också lätt att överge dem.

Hur har ni lyckats att ta betalt?
– Det är när man börjar tar betalt som man faktiskt ser om det finns ett värde i tjänsten. Jag tror att det var en framgångsfaktor att vi körde helt gratis och sedan freemium, vilket gjorde att det byggdes upp en kunskap kring oss i Webbsverige.

Vad betyder det här för er?
– Det ska bli väldigt intressant att se är vad det här får för effekt. Vad det leder till för kontakter med till exempel potentiella partners och investerare. Det är svårt att värdera vad det betyder, men det främsta är att det är någon som betyder något säger att vi är bra. Det andra är positiva effekter beroende på vad det blir.

Hur ska ni kunna leva upp till utmärkelsen Sveriges hetaste webbentreprenörsbolag 2011?
– Det är inte mycket mer vi kan göra än att fortsätta. Det här händer samtidigt som vi tittar på en extern styrelse och att forma bolaget för tillväxt. Den ligger helt rätt i tiden och är bara en bekräftelse på att vi ska göra det.

Vad är planen framåt?
– Expansionen i Norden är vår stora utmaning för att vi ska få vår kundbas att växa till en kritisk massa, det måste vi kämpa med.