– Det är ett jättebra grepp att använda mycket grafik. Det känns fräscht och är lätt att ta till sig.
Tänket fanns till viss del hos SCB redan tidigare, säger hon.
– Vi har pratat en del om att i större utsträckning lyfta fram diagram och grafik, särskilt sedan vi för några veckor sedan fick Statistikatlasen.
Sökmotorn, de tydliga ingångarna till pågående undersökningar och att lyfta fram det delbara innehållet är andra favoriter i förslaget. Men omgöringen har också gjort att förstasidan har blivit lite otydlig, tycker Åsa Arrhén.
– Det är lite svårt att se att det är SCB som är avsändaren. När allt är lika stort blir det även svårt för besökaren att avgöra vad som är viktigt. En del viktiga ingångar har dessutom blivit svårare att hitta. Hitta statistik, som leder vidare till Statistikdatabasen, till exempel.
- Bygg din sajt utifrån söket. Satsa på en riktigt bra sökmotor och låt den ta plats. En sökfunktion som är central på sajten signalerar att funktionen fungerar. En liten, undangömd sökruta signalerar det motsatta.
- Lyft fram och visualisera det folk vill veta. Jobba redaktionellt med några relevanta frågor och lyft fram dem ordentligt. Då blir de intressanta ingångar som lockar till fördjupning.
- Håll designen luftig och enkel. Genom att låta formen stå tillbaka hamnar fokus mer naturligt på innehållet och det som är viktigt.
______________________________________________
Om Söderhavet
Grundat: 2004
Affärsidé: Digital strategi, identitet, koncept och design för människor, inte maskiner.
Referenskunder: Coop, Fastighetsbyrån, Polisen, Bonnier, Svenska Spel, Holmen.
Antal anställda: 20
Finns i: Stockholm
Webbadress:
www.soderhavet.com