BILDSPEL: På webbkonferensen Web 2.0 Summit i veckan utmanade MC Hammer Google och Bing med sin nya sökmotor Wiredoo. Bret Taylor, teknisk chef på Facebook, pratade om det sociala nätverkets syn på data och säkerhetsinställningar.
1/9
Rapparen och entreprenören MC Hammer gick upp på scen på Web 2.0 Summit under jubel från publiken.
Han vill utmana Google och Bing med sin nya sökmotor Wiredoo, som han lanserade på webbkonferensen. I Wiredoo, som än så länge är i stängd beta, ska man ska kunna söka efter information och få den presenterad med relaterad information. MC Hammers resonemang gick ut på att söket baseras på relationer mellan ämnen och relaterad information. Han beskrev det som djupsökning i förhållande till bara sök på nyckelord.
"Sök en gång och se vad som är relaterat", var hans tagline för Wiredoo.
2/9
"Jag har inte varit så aktiv i sociala medier tidigare, men jag har försökt för att jag tror att det är viktigt för mitt jobb", sa Google-grundaren Sergey Brin på scen.
Föga förvånande berättade han att han ändå fallit för Google +, men också att han inte var övertygad i början.
"Först tyckte jag att cirklarna var komplicerade, men nu älskar jag dem."
Sergey Brin var överraskningsgäst på Web 2.0 Summit, men avslöjades tidigare i programmet av MC Hammer, som sa att han träffat Sergey Brin bakom scenen och diskuterat sök.
(Artikeln från Sergey Brins framträdande ligger som läs-mer-länk i den här artikeln)
3/9
Bret Taylor är Facebooks tekniske chef och kom till företaget genom att Facebook köpte upp Friendfeed, som Bret Taylor startade.
På John Battelles fråga om vad Bret Taylor tyckte om vad Sergey Brin och Vic Gundotra hade pratat om tidigare på scen svarade han:
"På många sätt är det validerande för oss på Facebook, som har försökt att övertyga världen om att den är bättre om den är social. Det är intressant att höra dem prata om Google + och att det ska integreras med andra produkter", sa han.
John Battelle frågade också om det kommer en dag då Facebook och Google kommer att börja dela data?
"Jag tror att kunna exportera data är intressant i kontexten av den enskilde användaren. Men det ligger en komplexitet i skärningspunkten mellan de sociala tjänsterna. Lägger jag något i min egen telefonbok är det mitt, men om jag lägger ut ett telefonnummer på Facebook, vad är då dina rättigheter att ta med dig mitt nummer in i andra tjänster", resonerade Bret Taylor.
Just för telefonnumren har Facebook en inställning där användarna kan klicka i om de vill att andra ska kunna ta ut den informationen från nätverket.
När det gäller säkerhetsinställningar på Facebook, hävdade Bret Taylor att det bara är ett "internetmeme" (ett internetfenomen som sprids över nätet) att människor inte vet var inställningarna finns.
"Majoriteten av våra användare ändrar inställningarna", sa han.
Bret Taylor har jobbat med att bygga Facebooks ny timeline och berättade att det kommer att finnas en "backlog" i timeline, så även om du inte visar allt i din profil publikt kommer allt att loggas i din profil.
"Man kommer själv kunna välja om man vill ta del av det eller avaktivera det", sa Bret Taylor.
"Om vi kan ge människor makten att själva välja ut data så kommer vi att få tjänsterna att utvecklas", sa han.
När det gäller annonsering i timeline hade han inget svar på det.
"Vi fokuserar på design och hur man kan uttrycka sig i timeline och det handlar inte så mycket om annonser.
(Artikeln från Vic Gundotra och Sergey Brins framträdande ligger som läs-mer-länk i den här artikeln)
4/9
"Vi lever i ett sjukvårdssystem som vi inte vill vara en del av. Du som konsument har ingen röst inom sjukvården", sa Anne Wojcicki, som 2006 grundade 23andme tillsammans med Linda Avey.
Hon intervjuades av Thomas Goetz, journalist på Wired Magazine.
Till 23andme kan du skicka in ett DNA-prov och få tillgång information om dina gener och vilka sjukdomar du ligger i riskzonen för. Där finns också ett community och medlemmarna kan svara på enkäter som är en del i att bygga upp 23andmes databas.
"Det enda jag kan göra för att förhindra en sjukdom är att veta att jag är i riskzonen för den, men ingen jobbar med det inom sjukvården i dag", sa Anne Wojcicki.
Hon vill använda data från 23andme för att ändra på sjukvårdssystemet. Och att patienter ska kunna komma till sjukhuset med vetskap om vad de är bärare av.
5/9
Salman Khan, från Khan Academy, berättade om hur det webbaserade utbildningsföretaget har utvecklats och inte längre bara lär ut matematik, vetenskap och ingenjörsämnen, utan även konst och litteratur.
Khan Academy är en icke-vinstdrivande organisation och tjänsten har i dag 3,5 miljoner unika användare i månaden.
6/9
Mitchell Baker, styrelseordförande för Mozilla Foundation och före detta vd för Mozilla, uppmanade oss att se på data på ett annat sätt.
"Människor skapar massor av data på nätet i dag. Företag använder den, paketerar den och använder den mot oss. Vi skapar data online, men vi kontrollerar den inte", sa hon.
"Tänk annorlunda på världen och att i den världen är jag en plattform för min data och du är en plattform för din", sa hon och gjorde liknelsen att en människa är som en router.
7/9
Kevin Rose, medgrundare till Digg, som har lämnat för att starta det mobila utvecklingsföretaget Milk, lanserade den nya appen Oink. I Oink ska användarna kunna betygsätta och ranka produkter på de platser de är och tagga dem för att de och andra ska hitta nya upplevelser.
8/9
Jeremie Miller är entreprenör och har grundat tjänsten Singly. Han visade delar av tjänsten, som ännu inte är lanserad, och berättade om att vi där ska kunna samla all data som vi har delat och som har indexerats på webben i olika tjänster.
9/9
Quora-grundarna Charlie Cheever och Adam D'Angelo berättade om deras mål med Quora.
"Vi fokuserar på att varje sida med en fråga ska vara det bästa svaret för den som finns på webben", sa Adam D'Angelo.
De har ännu inte lanserat någon affärsmodell för tjänsten och menar att den bästa modellen skulle vara något unikt.
"Något som inte har skapats för andra företag, för Quora är unikt", sa Adam D'Angelo.
I dag lever företaget på riskkapital som grundarna hävdade att de inte har behövt jaga efter.
"För oss har det funkat bra att vara autentiska och bygga en bra produkt. Därför har riskkapitalisterna kommit till oss och vi har sluppit göra en show av Quora", sa Adam D'Angelo.
Men hur många som använder Quora ville de inte berätta.