Modebutiken TS.com, tidigare Top Streetwear, har medvetet satsat på att erbjuda kunderna alla betalsätt som finns på företagets viktigaste marknader. Det innebär nio betalsätt i Sverige, åtta i Finland och tre i Danmark.

I Sverige kan företagets kunder välja kortbetalning med Visa, Mastercard och American Express, faktura med Klarna, direktbetalning via internetbank med alla fyra storbankerna, Paypal och postförskott.

– Betalsätt och lokala språk är det viktigaste för att lyckas med e-handel. Kunderna måste känna sig trygga. Därför är det bra att kunna visa upp American Express-loggan, även om de flesta kunder väljer andra sätt att betala, säger Sïmon Saneback på TS.com.

Även postförskott är ett viktigt betalsätt för TS.com, eftersom inte alla av företagets unga kunder är kreditvärdiga. Men TS.com vill minska användandet av postförskott på grund av de höga hanteringskostnaderna när paket inte hämtas ut.

I Finland är direktbetalning via internetbank det populäraste betalsättet och TS.com har lagt ner mycket tid på att skriva avtal med alla banker.

– Tidigare hade vi inget finskt ­bolag och då var det inte lätt att få till alla avtal med finska banker. Vi var tvungna att åka dit och ordna det på plats. Men nu har vi bra personliga kontakter, säger Sïmon Saneback.

TS.com erbjuder av säkerhetsskäl inte kortbetalning utanför Norden, utan enbart betalning via Paypal. Det betyder tappad försäljning, men också besparingar eftersom ­företaget har kunnat ta bort en halvtidstjänst för bedrägerikontroll vid utomnordiska beställningar. l