Att webbyrån Ezy valde att göra om just Stena Lines webbplats var ingen slump. Med online-försäljning och resesajter som fokusområde var det tvärtom ett både enkelt och självklart val.

– Vi ville välja en resesida då det är ett område som vi vet att vi kan och är duktiga på, säger Fredrik Klarqvist, tekniskt ansvarig på Ezy, och forsätter:

– Vi är flera på företaget som under sommaren har försökt att boka paketresor med Stena Line på nätet och vi kan alla vittna om hur svårt det var att få fram vettig information.

Så när Fredrik Klarqvist och ad:n Gunn Nylend Axthorne satte igång med projektet att skapa en redesign av Stena Lines sajt var bokningen en av de första och viktigaste ­delarna de tog tag i.

– På den nuvarande sajten saknas det en röd tråd genom bokningsdialogen. Du kan heller inte hitta priserna som företaget marknadsför på förstasidan när du är inne i bokningen. Det ville vi ändra på, förklarar Gunn Nylend Axthorne.

Lösningen blev en helt ny boknings­dialog, uppdelad i tre steg, som anpassas ­efter användarens val. Först väljer man ­vilken typ av resa man vill boka och sedan visas de alternativ som är aktuella för just den typen av resa. Sidan laddas aldrig om, de nya stegen dyker upp på sajten vartefter de blir aktuella.

– Tanken med att man gör en sak i taget är att det ska bli tydligare. De val du gör matchar varandra. Om du till exempel väljer ett specifikt datum får du bara se de rutter som är tillgängliga då. Väljer du exempelvis en paketresa till Legoland kan du, till skillnad från på den nuvarande sajten, bara välja bland färjor som tar dig till rätt destination, säger Fredrik Klarqvist.

I det nya förslaget är de kampanjer som marknadsförs på förstasidan direktlänkade till bokningen. När besökaren klickar på en banner är allt utom antalet passagerare redan förvalt.
– Det är väldigt frustrerande när man inte kan ­hitta de resor som finns i annonserna. Med vår logik kan man direktlänka till de aktuella resorna.

En annan nyhet som ska hjälpa besökarna och göra det enklare att boka en resa är formen. I stället för de traditionella rullgardinsmenyerna har omgörarna på Ezy valt att jobba med ikoner i bokningsdialogen. Formen har också generellt moderniserats och sajten har breddats från 840 till 960 punkter. Det nya förslaget är luftigare och inbjuder till lek.

– Stena Line är väldigt duktiga på att förmedla lekfullhet i sina annonser och att de säljer roliga resor. Vi ville med ett mer lekfullt formspråk ta med den känslan in på sajten, säger Gunn Nylend Axthorne.

Vad var svårast under omgörningen?
– Stena Line har en komplex produkt att sälja. ­Användaren måste göra många val och det svåraste var att visa alla delar i processen på ett användar­vänligt sätt, säger Fredrik Klarqvist.

Vad är ni mest nöjda med?
– Flödet och de nya möjligheterna att följa användarna fullt ut. Tanken är att implementera analysverktyg i alla steg. Vi är också väldigt nöjda med direktlänkarna, de skulle verkligen öka konverteringsgraden

Här är Ezys förslag på hur Stena Lines nya hemsida skulle kunna se ut. Klicka på bilden för att förstora den!

Fakta

1. En bokningsdialog ska vara själv­förklarande och intuitiv. Kunden ska inte kunna missuppfatta eller göra fel.

2. Använd modern teknik för att skapa en grafiskt tilltalande och intelligent bokningsdialog. Låt flödet och valen vara dynamiska och baserade på besökarens val och preferenser i stället för att använda en statisk representation av bakom­liggande system.

3. Använd analysverktyg för att mäta samtliga steg av dialogen och de val som användaren gör. Lägg till A/B-tester på de steg som bromsar flödet i konverteringen och optimera. Genom att lära känna sina besökare ökar man konverteringen.

Grundat: 1996.

Affärsidé: Ezy är en effektiv och kreativ partner som aktivt bidrar till utvecklingen av sina kunders affärer genom försäljning på nätet. Ezy erbjuder it- och webblösningar som webb­sajter, bokningsmotorer för flyg, hotell och charter, e-handel, intranet- och extranetlösningar, mobila applikationer och konsulting för onlinemarknadsföring.

Referenskunder: Royal Caribbean Cruise ­Lines, Fly Mango, Swansons, Viva Aerobus, ­Resevaruhuset, AD Sverige, Hotelreservation, Redjet, My Trip, Sobling, Travelnet Group, ­Nilson Shoes och Din Sko.

Antal anställda: 18.

Finns i: Varberg och Stockholm.

Webbadress: www.ezy.se