När webbyrån Netrelations fick i uppdrag av Internetworld att göra om valfri svensk sajt föll valet på Ikea.se. Motiveringen till att det blev just möbeljätten som fick en redesign är enkel:

– En gigant som Ikea borde ha en bättre sajt, säger Martin Rosell, webb-ad på Net­relations och tillägger:

– Vi tyckte att det var en intressant utmaning då Ikea är ett världsomspännande ­jätteföretag med potentiellt många besökare. Jag är själv ett stort Ikeafan och blir alltid lite besviken när jag kommer till sajten.

Per Vikström, projektledare/webbstrateg och den som tillsammans med interaktionsdesignern Martin Jansson har agerat bollplank åt Martin Rosell, tycker att Ikeas nuvarande sajt faller vid sidan om företagets övriga identitet.

– Katalogen och butikerna känns väldigt Ikea, men webbplatsen saknar både inspiration och köpdriv, säger han.

Och huvudfokus i Netrelations redesign har varit just att skapa en mer sammanhållen identitet mellan katalog, butik och webbplats samt att göra det enkelt att handla, att inspireras och att hitta och utforska produkter. Kort sagt, att skapa ett riktigt online-varuhus.

En navigering som konsekvent sorterar produkterna i olika rumstyper eller direkt i produkttyper har kompletterats med en helt ny fristående flerfilternavigering, där besökarna kan hitta varor utifrån kriterier som exempelvis färg, material och stil.

– Tanken är att uppmuntra till shopping genom att ge bra tips och underlätta för besökarna att hitta produkter som passar just dem. Med vårt flervalsfilter blir det smidigare att utforska sortimentet och man ­slipper klicka så mycket fram och tillbaka, förklarar Per Vikström.

För att stärka identiteten har Netrelations använt bilder från katalogen och ­Ikeas profilfärger samt tagit tillbaka det gamla typsnittet, Ikea Sans.

– När du kommer till sajten ska det ­kännas som om du har kommit till ett Ikeavaruhus och befinner dig mitt i katalogen, förklarar Martin Rosell.

– Bakgrundsbilder i form av stora katalogbilder skapar stämning och igenkänning. De kan dessutom varieras med säsong och kampanj. På produktsidorna innehåller bakgrundsbilden alltid den vara du klickat på för ytterligare inspiration. Där kan du även släcka ner allt innehåll så att du ser bilden ordentligt, fortsätter han.

En annan förändring som Martin Rosell och hans kollegor föreslår är ett övergripande planeringsverktyg, Home planner. I stället för att som i dag ha flera verktyg för olika delar av sortimentet vill Netrelations samla allt på ett ställe. Där kan användaren rita upp sitt hem och testa Ikeas hela sortiment för att se vad som passar och får plats.

Vad är ni mest nöjda med?
– Att känslan av Ikeavaruhus verkligen har infunnit sig. Och även den alternativa navigeringen efter material och stil som gör det mycket lättare att hitta just de saker man vill ha i sitt hem, säger Martin ­Rosell.

– Att man kan köpa alla produkter, inte bara ett urval, samtidigt som fokus på varuhusen finns kvar. Relevant information om butikerna är fortfarande lättillgänglig, tillägger Martin Jansson.

Med geopositionering känner webbplatsen av var användaren befinner sig och lyfter fram närmaste varuhus i en puff på förstasidan. På produktsidorna visas även information om huruvida varan finns i ­lager och på vilken hylla den förvaras. Det går dess­utom att skapa inköpslistor där all information ingår.

Vad var roligast under omgörningen?
– Att ta in typsnittet Ikea Sans igen, bara jag skrev ordet ”Ingång” kändes det omedelbart Ikea. Det är obegripligt att Ikea, när de i princip ägde ett av världens bästa typsnitt, Futura, valde att förkasta det till förmån för ett helt identitetslöst Verdana, säger ­Martin Rosell.

Vad var svårast?
– Att sätta det begränsade färgschema som faktiskt finns. Att använda Ikeas profilfärger och verkligen utnyttja dessa mer klassiska toner för att skapa något modernt, säger Martin Rosell.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Grundat (år): 2000
Affärsidé: Netrelations utvecklar framgångsrika webbplatser, intranät och digitala mötesplatser. Tillsammans med kunden identifierar vi bästa möjliga användarupplevelse och levererar mätbara resultat som stärker kundens verksamhet.
Referenskunder: Folkpartiet, Folktandvården Stockholm, Försvarshögskolan, Svenska Fotbollförbundet, Sandvik, Bokmässan.
Antal anställda: 60
Finns i: Stockholm, Göteborg och Malmö.
Webbadress: www.netrelations.se

1. Ta reda på allt. Förkovra dig i företagets visuella identitet, kommunikationsstrategi och material i olika kanaler. Lär känna företaget.
2. Hitta den minsta gemensamma nämnaren mellan kommunikationen i olika kanaler. Vad är det som verkligen sätter identiteten?
3. Utnyttja mediet. Dra nytta av styrkorna och fördelarna med olika medier för att förbättra upplevelsen. Tänk alltid på målgruppen.