Fråga från läsare: Var går gränsen för vad jag kan skicka till våra nyhetsbrevskunder? Jag upplever själv att jag ibland får erbjudanden som inte riktigt överensstämmer med det jag önskade när jag tecknade prenumeration, men det är sällan jag blir arg och upprörd över det.
Experten svarar: Prenumerationen på ett nyhetsbrev innebär förtroende och förväntan från en engagerad (potentiell) kund. Det är upp till dig som skapar och skickar ut nyhetsbrevet att förvalta denna värdefulla relation.
Rätt hanterad kan nyhetsbrevet bli en viktig kanal i ditt arbete med så väl varumärkespositionering som inspiration till köp eller annan påverkan. Ett dåligt hanterat nyhetsbrev kommer snabbt att försvinna bland oöppnad skräppost.
Var noga med att skapa rätt förväntansnivå på ditt nyhetsbrev. Det är lätt att falla för frestelsen att lova långt mer innehåll och värde än vad man mäktar med att producera. Att hitta på innehållet till varje nyhetsbrev från noll blir krävande i längden och det är lätt att falla för frestelsen att ta in innehåll som inte är helt relevant.
Etablera istället några tydliga redaktionella teman som du någorlunda enkelt kan variera över tiden. Till exempel “Månadens kundcase” (alltid intressant att läsa om andra i samma situation) eller “Så funkar det” (en titt bakom kulisserna för den nyfikne). Teman kan kommuniceras när kunden tecknar sig för prenumeration och skapar därmed en tydligare förväntan på ditt nyhetsbrev.
Mattias Malmnäs är affärsutvecklare på Alenio och en del av Internetworlds expertpanel. Nedan hittar du mer information och svar på frågor från expertpanelen.