Mobilen gör också att Google och dess konkurrenter får nya potentiella kunder inom branscher som inte gynnats av traditionell sökmarknadsföring.

– Mobilen gör att online blir en angelägenhet för fler branscher. Det är branscher där själva leveransen förutsätter en fysisk plats, som restauranger till exempel. Ofta handlar det om mindre företag som inte har sajter att driva trafik till utan vill få in kunder genom dörren, säger Sven Törnkvist.

Mobilt sök går hand i hand med lokalt sök. När vi söker med mobilen är vi ofta ute efter en plats, en butik eller ett företag i närheten av där vi befinner oss. Och då är det bästa resultatet troligare en träff från Google Places med karta, adress och telefonnummer än en vanlig sajt.

– Kartsöket och det lokala söket håller på att växa ihop i mobilen. Vi kommer inte att behöva Eniro eller Hitta om några år. Alla deras funktioner håller på att integreras av Google, säger Sara Andersson på Search Integration.

Sara Andersson säger också att det krävs mer av marknadsförarna för att nå ut i mobilen.
– I mobilen måste du ligga etta, tvåa eller trea i de organiska resultaten för att synas på den lilla ytan. Man måste vara bättre i mobilen.

Å andra sidan klickar folk mer på sökannonser i mobilen, så för den som köper bra sökannonser ger ­mobilen bra utdelning, menar Sara Andersson.

Så, vad kommer att hända inom sök på en längre horisont? Experterna vi har pratat med är försiktiga i sina uttalanden. Visst kan man tänka sig utveckling inom till exempel röstsökningar på mobilen, något som redan fungerar på Androidmobiler i dag, om man pratar engelska.

Och visst pågår mycket forskning om att bättre kunna indexera ljud och bild för att göra det sökbart, men i grunden handlar det mest om att den traditionella sökmotorn blir allt bättre på det den redan gör.

Google gjorde förra året 20 000 experiment inom sök och minst 500 förbättringar av sökalgoritmen. Det mesta är mindre förändringar som inte gör så stort väsen av sig för användarna.

– Ska man backa bandet fem år har det inte hänt så mycket egentligen med Googles söktjänst, även om allt går mycket snabbare nu. Det kanske inte förändras så mycket de fem kommande åren heller. Sökresultaten har till exempel presenteras nästan på samma sätt sedan 1998. Och det är för att det fungerar, säger Nicole ­Haman på Google.

Förutsättningarna förändras förstås hela tiden och skapar nya utmaningar. Fram till 2003 skapades det till exempel fem exabyte data i världen, det är lika mycket som skapas på två dygn i dag.

– En stor utmaning är att ta hänsyn till nya sajter. Att bibehålla en objektivitet i sökresultaten när nya sajter kommer in, säger Nicole Haman.

Kanske kommer sökvärlden se ungefär likadan ut i framtiden – bara bättre.

– Om tio år hoppas jag att en ny sökmotor dominerar, avslutar Sara Andersson på Search Integration.

Sida 3 / 3

Innehållsförteckning

Fakta

16 procent har sökmarknaden i ­Nordamerika vuxit med under 2011. Källa: Econsultancy.

96 procent av sökningarna på webben i Sverige i november gjordes med Google. Källa: gs.statcounter.com.

75 procent av svenskarna, eller 5,2 miljoner personer, söker efter information om varor och tjänster på nätet.
Källa: ”IT bland individer 2011”, Statistiska Centralbyrån.

De viktigaste trenderna på sökområdet just nu kan sammanfattas med ­orden socialt, mobilt och lokalt.

Socialt. Innehållet som produceras i sociala medier och nätverk måste gå att hitta med sökmotorerna. Dessutom visar användarnas aktiviteter i sociala medier vad de tycker om produkter, företeelser, tjänster med mera och kan därför användas för att ge mer relevanta sök­resultat.

Mobilt. De mobila enheterna har både genererat fler sökningar och andra typer av sökningar. Mobilen gör det lättare för användarna att röra sig mellan online- och offlinevärlden, när de till exempel gör research på nätet inför ett köp i en fysisk butik. Det mobila (och det lokala) söket ger också nya aktörer, som exempelvis restauranger, större anledning att synas i sökresultaten.

Lokalt. Det lokala söket är nära kopplat till det mobila. Den som söker via mobilen är ofta ute efter en plats eller ett företag i närheten.