Vi vill ge dig som läser tidningen ännu mer inspiration och kunskap. För att lyckas med det har vi utvärderat i princip allt. Allt från papperskvalitet, typografi och färger till vinjetter, skribenter, ämnen och vinklingar.

Vi gör det för att vi vill bli en ännu tydligare röst och kraft för att göra Sverige och svenska företag bättre beredda på de digitala möjligheterna, visionerna – och hoten. Vi visar hur företag, organisationer och människor kan dra nytta av de sociala medierna, den nya transparensen, e-handelns alla möjligheter och givetvis mobilens potential.

Vi tror att det krävs ett ännu bredare spektrum av röster och idéer i tidningen för att kunna spegla allt detta. Och i denna nya form av Internetworld ­hoppas vi att vi ska kunna ge just dig ännu mer.
Men det finns minst två ytterligare perspektiv: förändring och dialog. Vi gör den här förändringen för att vi ser ett värde i förändring. Det gäller alla, men inte minst för oss i medievärlden. Den som inte rör på sig, den dör.

Dessutom vill vi inte göra detta på kammaren, med stängda dörrar. Vi vill göra den här förändringen – inklusive resan framöver – tillsammans med dig som läser tidningen. Vi vill ha respons, återkoppling och feedback. Förändring är nödvändigt, men den måste också ske i ständig dialog och samverkan med sin omgivning.

Det är inte utan en hel del nervositet som vi har skickat den här tidningen till tryckeriet och sedan till dig som läsare. Låt oss veta vad du tycker. Direkt när du ser oss, via telefon eller via ett mejl. ­Eller via alla de andra sätt där du hittar oss och som vi älskar: Facebook, Twitter eller kanske på vår egen sajt.

Det är först med återkopplingen som vi kan utvecklas vidare.

Magnus Höij, chefredaktör på Internetworld, @magnushoij på Twitter


Hör av dig till oss:
­internetworld@idg.se
facebook.com/internetworld.se
Twitter: @internetworld.se

En genombläddring av nya tidningen!

Fakta

Trender, människor och siffror
Första delen av tidningen fyller vi med trender, möten med människor, siffror, statistik och annat underhållande och nyttigt för de digitala affärerna.

Min story

Här låter vi en spännande person berätta hur han eller hon hamnade där de är i dag. Var vägen dit självklar? Först ut är entreprenören, föreläsaren och bloggaren Johanna Ögren.

Entreprenörsintervjun
Möt personer med idéer och förmågan att göra något av dem. I Internetworld nummer 1 träffar vi Charlotte Wiberg, maratonlöperskan som utvecklar webblösning för gym.

På lunch med
Chefredaktör Magnus Höij lunchar med personer i webbranschen. Samtalet kan röra allt från entreprenörskap och affärsidéer till politik och ledarskap.

Krönikor

Skarpa krönikor där skribenter som Miriam Olsson Jeffery, Niclas Strandh och Anders Mildner tycker till och skapar debatt.

Lokalt nedslag
Vi letar upp platserna du inte får missa om du vill uppleva den digitala omvärlden. Vi börjar med en resa i startup-världens Silicon Valley.

”Stora knäcket”

Den stora artikeln i varje nummer, som får breda ut sig och ta rejält med plats. Det här är långläsning att inspireras av och återkomma till. I första numret har vi letat upp det digitala Sveriges 62 mest kreativa personer. Låt dig påverkas av en överdos av kreativitet!

Stora intervjun
Vi träffar fascinerande, överraskande och intressanta personer som har en historia att berätta. Först ut är Rasmus Andersson, ende svensken på Facebooks huvudkontor i Silicon Valley.

Tema

Under 2012 blir det temaartiklar om webbhotell, mobilt, publiceringssystem, sök och e-post. Vi inleder med en djupdykning i betallösningar.

Guider & verktyg
12 fullspäckade sidor med tips om e-handel, sociala medier, marknadsföring, säkerhet med mera. Det här är sidorna att riva ut och spara!

Webbdesign
Läs om de senaste trenderna som påverkar din sajt, om begreppen du måste ha koll på som beställare och om nya designfenomen, som exempelvis responsiv webbdesign.

Mötesplatserna
Eventen, mässorna och konferenserna där du möter alla de andra i webbranschen.

Stafettkrönikan
Krönikören lämnar en fråga vidare till nästa nummers skribent, som ryter till och svarar. Och lämnar i sin tur sedan en frågeställning vidare till kommande nummers tyckare.