Konkurrensen mellan webbhotellen är hård och det gäller att hitta sin speciella inriktning för att sticka ut bland de 300 till 400 webbhotell som finns i Sverige i dag.

– Man måste finna sin egen nisch och utveckla den stenhårt. Det är många mindre webbhotell som går bra och som trivs med sin tillvaro, säger Jonathan Sulo och tar Binero, som marknadsför sig själva som Sveriges vänligaste webbhotell, och Loopia, som inriktat sig på domännamn, som exempel.

Svenska webbhotell konkurrerar även med alla utländska webbhotell, inte minst de amerikanska, vilket gör valet av webbhotell obegränsat för svenska­ personer och företag.

Johan Christenson, styrelseordförande för webbhotellet City Network, menar dock att det sällan händer att webbhotell bara försvinner. Om ett webbhotell inte går bra brukar det i regel säljas vidare.

– Det är absolut en tuff konkurrens. Det försvinner aktörer, men det kommer nya företag hela ­tiden. Det finns en uppsjö av webbhotell, vilket bådar gott för fortsatt konkurrens och för nya tjänster till pressade priser.

Johan Christenson tror att utvecklingen i branschen i framtiden kommer att leda till fler garantier för kunderna, ännu bättre funktioner samt en kombination av olika former av molntjänster med fler helhetslösningar för småföretagare.

– Molntjänster är ett väldigt brett begrepp. E-post, till exempel, är ju egentligen en traditionell molntjänst, men man tänker kanske främst på nya typer av virtualiseringar, allt från dropboxlösningar till att köra ekonomisystem i molnet på nätet, ­säger Johan Christenson.

Han påpekar även att den delade formen av hosting lär finnas kvar. Den är prisvärd och skapar en enkelhet som ingen annan tjänst i dag matchar.

– Även om virtualisering sänker priserna på servrar till nästan samma nivåer finns det ett kunskapsgap där som gör att webbhotellet fortfarande är mycket attraktivt för många. Vi ser inte att detta förändras i framtiden, tvärtom kommer det snarare att utvecklas, säger han.

Johan Christenson tror också att webbhotellsbranschen kommer att lansera lösningar där man tar betalt för det kunderna använder, en on demand-tjänst för det utrymme de behöver just då, i stället för ett fast pris.

I takt med att webben har blivit mer tillgänglig för vanliga människor, genom att tekniken har gjorts mer begriplig, har förutsättningarna också förändrats för webbhotellen. Tidigare var den typiska kunden ett mindre företag, med behov främst av e-post, men sedan ett par år tillbaka söker sig allt fler privatpersoner med bloggar och företag som vill komma igång med e-handel till webbhotellen.

– Större bolag vill fortfarande kunna sätta upp en kampanjsajt eller en blogg mycket snabbt och då kommer webbhotell och delad hosting in som en attraktiv lösning. Men den typiska kunden är det mindre företaget, säger Johan Christenson.

Ludvig Isacsson är kommunikationsansvarig på företaget Förenade ­Bolag, som jobbar med att varna för blufföretag och oetiskt förfarande, bland annat med en varningslista på nätet. Företaget flyttade sina servrar till en molntjänst tillhandahållen av City Cloud, främst för att de då kunde få ökad flexibilitet och högre säkerhet.

– I stället för att ha hårdvara kan vi sätta upp virtuella maskiner som precis täcker våra behov, och skala upp och ner när det behövs.

Dessutom använder vi en tjänst som automatiskt gör backup på specifika mappar, säkert lagrat i molnet, säger han.

På frågan om vilka fördelar det innebär rent praktiskt att lagra filer i ett moln i stället för på en fysisk server, svarar Ludvig Isacsson utan att tveka: stabiliteten och säkerheten.

– Att veta att ett strömavbrott inte gör någon större skillnad. Det finns alltid något som tar över om något annat skulle gå ner, säger han.

Ludvig Isacsson berättar att företaget tidigare lagrade sina filer hos ett traditionellt och mindre webbhotell, som hade en del problem. Dessutom var supporten undermålig, vilket inte är fallet med den hostinglösning som Förenade Bolagen har valt i dag.

– Det är inte samma sårbarhet som med traditionella webbhotell. Man bygger virtuella servrar och kan göra en testmiljö omkring dem. Det är en fördel, även om det är mer kostsamt.

Fakta

Molntjänster som Amazon. Erbjuder driftsäker hosting med servrar i ­andra världsdelar. Här kan du få hjälp att ha både ­e-post och drift av öppen källkods-cms som Wordpress och Joomla.

Kombination av tjän­ster. Lösningen är gratis, men det krävs att du är lite tekniskt lagd. Det finns en uppsjö av gratistjänster att kombinera såsom Dropbox där du kan lagra filer och Wordpress.com eller Tumblr för din hemsida och blogg. För ­e-post fungerar bland ­annat Google Apps som en alternativ, om än lite begränsad, lösning.