Den 30 mars i år rullades timeline, tidslinjen på svenska, ut för alla företagssidor på Facebook. Det råder delade meningar om tidslinjen faktiskt kan höja resultatet på fansidan när det ­gäller försäljning och interaktion eller om det bara är en grafisk förändring. Men förändringen är här och du gör bäst i att försöka dra nytta av den.

1. Omslagsbild
I topp på fansidan har du möjlighet att ladda upp en omslagsbild med proportionerna 851 gånger 315 punkter. Det bästa är att ladda upp en bild i rätt storlek för att få den snygg. Det är inte tillåtet att ladda upp vilken bild som helst. Den får inte innehålla säljbudskap, rabatter eller ­priser och inte heller kontaktinformation. Utöver det är det fritt att experimentera med logotyp, färg och form.

2. Profilbild
Profilbilden ska vara kvadratisk och 180 gånger 180 punkter för att få rätt format i olika webbläsare.
Profilbild och omslagsbild ska gärna matcha ­varandra. Samtidigt ska profilbilden kunna stå för sig själv, eftersom det är den som syns vid uppdateringar som går ut i fansens nyhetsflöden.
Profilbilden ligger 23 punkter in från höger i omslagsbilden och 210 punkter ner från toppen.

3. Om företaget
Under profilbilden finns det tre ­rader där du kan berätta om företaget. Skriv kort och koncist för att matcha utrymmet och bred i stället ut dig under de andra rubrikerna som syns när fansen klickar på ”About”, eller ”Om”, om språk­inställningen är på svenska.

4. Flikar
Med tidslinjen har flikarna fått ett nytt utseende. Det går nu bara att se tre flikar från startsidan, resten syns om du klickar på den lilla knappen med en siffra i till höger om flikarna. Därför är det extra viktigt att välja ut de flikar som är viktigast för företaget och lägga dem i topp. Vilka flikar som syns där går att styra genom att klicka på den lilla pennan till höger i fliken (när alla flikar är synliga) och välja vilken flik du vill att den ska byta plats med.

5. Tidslinjen
Den nya tidslinjen, det som förut kallades ”väggen”, är uppdelad på två spalter där valet finns att förstora poster så att de ligger över hela bredden. Det går även att bestämma att en viss post ska ligga i topp genom att klicka på den lilla pennan i högra hörnet av inlägget och välja ”Lägg överst”. Det kan vara en fördel att styra topposten för att vara säker på att ett visst budskap når nya fans, eftersom det inte längre går att styra vilken landningssida man vill ha för fansidan.

6. Bilder
Bilder ger en personlig och målande bild av företaget. Posta gärna bilder på personer och på saker som pågår ”på insidan” av företaget för att fansen ska känna att de får veta mer än bara det uppenbara.

7. Företagets historia
Tidslinjen ger också möjlighet att lägga in före­tagets historia. Det kan vara ett sätt att profilera varumärket och där fansen kan interagera kring och uppmärksamma milstolpar.

8. Tävlingar
Med tidslinjen har förutsättningarna för tävlingar på Facebook ändrats. Förut kunde du ha en tävlingssida som landningssida för att locka in nya fans och tävlanden. Med tidslinjen får du ta andra vägar och det är inte tillåtet att puffa för en tävling i omslagsbilden i topp. Däremot kan du lägga in tävlingen i en av flikarna i topp under toppbilden och flytta om så att den ligger i fokus.
Sedan handlar det självklart om att puffa för tävlingen genom inlägg i tidslinjen och att öka synligheten genom att lägga ett inlägg överst. Kompletterande annonsering kan också vara ett sätt att få uppmärksamhet kring en tävling.

9. Privata ­meddelanden
Med nya tidslinjen kom också möjligheten för företag att interagera med kunder genom privata meddelanden. Det är en funktion som kan fördjupa relationen med fansen och dit du kan styra frågor som kräver privata svar.

10. Statistik i toppen
Numera ligger statistik för fansidan i topp över tidslinjen om du är administratör för sidan. Där kan du bland annat se de senaste kommentarerna, meddelanden, senaste fansen och en översikt över vilken räckvidd sidan har. Vill du inte ha administrationspanelen framme går den att dölja med en knapp längst upp till höger.

Läs mer:
Så ökade Lagerhaus fans på Facebook med 230 procent
”Fråga och lär känna era vänner på Facebook”