Diana Solarz var marknadschef för Oriflame i Polen och jobbade med reklamköp och mediebyråer. Hon var frustrerad över att lägga miljoner på medieköp men samtidigt ha svårt att mäta effekten av insatserna. Kollegan Sophia Fahlén jobbade med försäljning i hela Europa. Tillsammans upptäckte de en outnyttjad kommunikationskanal.

– När man jobbar med smink vet man hur viktig förpackningen är, men tampongboxen är så tråkig och ful. Vi kände inte igen oss i tampongreklamen och det var då idén växte, säger Diana Solarz.

Tampons for free erbjuder ­gratis tamponger till sina medlemmar i utbyte mot reklam på förpackningarna samt frågeformulär från annonsörerna. Tjänstens medlemmar använder en webbtjänst för att svara på frågorna och segmenteras samtidigt i olika grupper med möjlighet till nischad reklam. Marknadsföringen sker nästan helt ryktesvägen via sociala medier och tjänsten finns i flera länder med totalt ­cirka 50 000 medlemmar. Grundarna har även skapat ett bloggnätverk med över 400 bloggare.

Resten av listan och urvalskriterier hittar du här:
Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2012

Fakta

Vad: Tjänst som skickar gratis tamponger i utbyte mot annonsering och frågeformulär från annonsörer.
Startades: 2010.
Anställda: 4.
Ort: Stockholm, Warsawa, Oslo.
Ägare: Grundarna.