Det som sker i sociala medier och på webben är flyktigt och kaotiskt till sin natur. Vill du gå tillbaka och följa ett händelseförlopp, en diskussion eller snacket kring ett särskilt ämne är det inte ­sällan svårt att få en överblick.

Storify är ett verktyg som gör det möjligt att skapa sammanhängande berättelser utifrån det som skrivs och postas i sociala medier och på webben. Genom att välja ut och presentera tweets, videoklipp, bilder och nyheter i ett flöde kan du ge en samlad bild av sådant som annars skulle vara utspritt på olika plattformar och kanaler på webben. Så här fungerar det:

1. Välj en rubrik och en beskrivning av din story. Tänk på att rubriken bestämmer hur url:en till din story ser ut.

2. Sök efter innehåll i sökfältet. Drag och släpp det innehåll du vill använda till din story. Vill du lägga till alla, eller nästan alla, sökresultat, klicka på ”add all”. Då läggs alla till i din story.

3. Redigera flödet i din story. Drag och släpp elementen i din story så att de hamnar i den ordning du ­tycker de passar.

4. Förklara och ge kontext. Det som verkligen kan höja Storifyberättelser över det vanliga är när upphovspersonen hjälper till att förklara hur olika tweets, bilder, videofilmer eller andra delar hänger samman. Hjälp mottagarna så mycket det går med förklaringar som berättar hur du tycker att flödet ser ut. Det kan till exempel vara bra att förtydliga hur olika delar passar ihop tidsmässigt eller ge extra information om personerna bakom inläggen.

5. Publicera din story. Klicka på ”pub­lish”. Har du inte loggat in ännu behöver du göra det här. Du kan logga in via Facebook, Twitter ­eller ett Storifykonto.

6. Dela din story. När din story har sparats får du möjlighet att dela den på Twitter och Facebook. Storify kan också meddela de personer som har bidragit till storyn. På så sätt får din berättelse bättre spridning. Du kan också skicka din story till Tumblr, Wordpress, Google plus och flera andra kanaler, skicka den via mejl samt bädda in den med html-kod på din egen eller någon annans sajt.

7 proffstips för att lyckas med Storifyberättelsen
Jasmine Elnadeem (@Selnadeem) är journalist samt konsult och utbildare inom sociala medier. Hon jobbar vid svenska ambassaden i Kairo som web manager and social media strategist för Sweden.se/ar. Hon var också en av fyra ”digital curators” under den internationella konferensen Stockholm Internet Forum 2012, där hon bland annat sammanfattade olika sessioner och snacket kring dem med hjälp av Storify. Här är hennes tips:

  • Att jobba med verktyg som Storify handlar om att filtrera ut de mest intressanta elementen från bruset. Gör det enkelt för folk att få en överblick.
  • Storify är ett sätt att berätta en historia genom andras ord. Se till att samla frågor, reaktioner eller återkoppling på det som din story handlar om.
  • Det fina med Storify är att det inte bara handlar om Twitter. Försök att bygga in så mycket multimedia du kan. Tweets är lättast att hitta, men bilder och videoklipp är det som gör berättelserna intressanta.
  • Glöm inte att din story ­alltid går att redigera. Du kan alltid lägga till det senaste från nätet.
  • Sök efter innehåll hela tiden och gärna så nära realtid som möjligt. Om du inte hänger med i Twitterflödet kan du markera de tweets som stöder din tes som favoriter så att du kan hitta dem senare och dra in dem i din Storifyberättelse.
  • Skriv din egen berättelse. En Storifyberättelse är mer än bara en samling element från sociala medier. Du kan själv skriva rubrik, introduktion samt lägga till egen text var som helst i din story. Du kan lägga till underrubriker och länkar. Bygg en berättelse och ge kontext för dem som inte känner till hela bakgrunden.
  • Spara din story lokalt, bra om nät eller elförsörjning stängs av.

Fakta

Bra sammanfattning av en session och snacket runt under Stockholm Internet Forum 2012: HÄR

När Svenska Dagbladet satte gps på en cykel och lät den bli stulen använde man Storify för att ge en bild av snacket i sociala medier: HÄR

Storifyflöde om en studentprotest i USA med en bra mix av textinlägg, bilder och egna texter som ger bakgrund och kontext: HÄR