För drygt tio år sedan gjorde användbarhets­gurun Jacob Nielsen ett försök att avliva menyer på webbsidor. Argumentet var att människor i första hand navigerar genom att titta på innehållet på en sida, inte via menyer. Detta enligt de resultat han hade fått i användarundersökningar.

Men menyerna överlevde. I dag används de ­flitigt, åtminstone av besökarna på webbplatser som har undersökts av företaget Web Service Award, WSA.

– 48 procent av de svarande, totalt cirka 18 000, säger att de oftast använder menyerna för att söka sig fram till rätt information på en webbplats. Bara 14 procent uppger att de oftast använder sök på sajten, säger Caroline Dickner, analytiker på Web Service Award, som sedan år 2000 har undersökt vad besökarna tycker om olika webbplatser.

När WSA sammanställde resultaten för just navigation i sina undersökningar från de senaste åtta månaderna hade de väntat sig att beteendet skulle skilja mellan könen. Så sägs ofta vara fallet, men WSA:s undersökningar pekar på att det inte stämmer.

– Däremot skiljer det lite mellan olika åldrar. Yngre personer säger oftare att de använder menyerna för att navigera, medan de äldre tar sig mer tid att titta på startsidan och navigera via till exempel bilder och puffar, säger Caroline Dickner.

Jonas Söderström, en av Sveriges mest erfarna informationsarkitekter, hänvisar också till WSA:s undersökning som ett svar på frågan ”Behöver vi menyer?”. Men det är inte hela svaret.

– Jacob Nielsen är inte helt ute och cyklar. Det finns i alla fall annat som är viktigare att ta hänsyn till, säger han.

Oproportionerligt mycket tid läggs på navigation och struktur, jämfört med på sökoptimering, bra rubriker och bra ingresser, enligt ­Jonas Söderström. Han nämner några framgångsrika sajter som saknar menyer, Wikipedia och Google till exempel, som båda använder sök rakt av och för Wikipedia även kontextuella länkar.

Amazons alternativa navigation som bygger på användarnas beteende är ett välanvänt men bra exempel på en annorlunda, fungerande navigation.

– Menyn är inget självändamål. Det handlar om att folk ska komma fram till intressant material. En del söker. En del använder menyn. En del använder innehållet på förstasidan. Och allt för få sajtägare använder ­dynamisk navigation, säger Jonas Söderström.

Amazon och numera också blocket är exempel på sajter som använder besökarnas beteende för att anpassa innehållet och för att tipsa andra besökare. Men det finns också andra faktorer som skulle kunna ligga till grund för dynamiskt underhåll.

– Viss information är viktigare vissa tider. Veterinärmedicinska anstalten får till exempel många oroliga samtal på våren när rå­djuren tappar vinterpälsen. Då ­lyfter de upp information om just detta på förstasidan, säger Jonas Söderström.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Utgå från statistiken. Vilket material bryr sig ingen om?

Bedöm potentialen. Vad kan folk vara ­intresserade av?

Prata med kundtjänst eller telefonväxel. Vad ringer folk om?

Konventionell placering.  Horisontell meny i toppen eller vertikal till vänster.

Tydlighet i rubriker.
 Säg vad menyvalet leder till.
Tydlighet i grafisk utformning. Tydliga typsnitt, enkla färger, ingen utsmyckning.

Dynamik. Anpassa menyn eller navigationen efter till exempel besökarbeteende eller årstid.

Megamenyer klarar ­krav på tydlighet bättre.