På 1800-talet hade man en stor kriskonferens om miljön i New York. I takt med att staden växte blev städerna fulla av hästskit. Om de inte lyckades avhjälpa problemet skulle det till slut skapas ett lager av hästbajs över hela staden. Men ingen kunde hitta en lösning. Det påminde lite om miljökonferenserna vi har nuförtiden i Rio eller Köpenhamn. Det som hände var att det kom något som hette bil i början av 1900-talet.

"Framtiden är inte linjär. Den blir inte som idag och lite mer. Det finns en fara att basera det vi tror om framtiden på det vi vet om historien", sa Stefan Hyttfors.

Stefan Hytt beskrev en julgris liv. Den har aldrig varit starkare än den 23 december, men sen sker något väldigt oväntat sett ur grisens perspektiv. I oktober 2007 gick Nokias verksamhet som tåget. Nu går företaget med förlust och Nokia har förlorat stora delar av bolagets värde på bara fem år.

"När vi byggde folkhemmet var folk trötta och sjuka och behövde allt det som fabrikerna tillverkade. Vi gick från att leva i en koja i skogen till att sitta inne och kolla på Dallas. Konsumenterna stod i kö och väntade."

Stefan Hyttfors pekade på hur vi har varenda pryl vi behöver. Vi behöver inte ens arbeta för att få ihop allting. Men det skapar nya problem. Vi har helt plötsligt lämnat den produktionsfokuserade ekonomin och fokuserar på hur vi ska få pengarna att växa. Vi har kommit in i en konsumtionsfokuserad ekonomi. Vi måste få folk att konsumera fast de egentligen inte behöver det, för att pengarna ska växa hävdar Stefan Hyttfors.

"Vi har hamnat i en sits där vi har ett samhälle som är ekologiskt, ekonomiskt och etiskt ohållbart. Vad händer då med demokratin? I demokratins vagga Grekland liknar det mest inbördeskrig."

"Vi behöver något revolutionerande. Vi behöver göra på ett nytt sätt. Vi behöver ett nätverk där alla kan vara med och tänka och jobba. Just det, vi fick det precis. Det har precis börjat. För första gången i mänsklighetens historia kan vi kommunicera många till många och vi kan lösa riktiga problem. Tänk om det här är lösningen på de här problemen, och att den som lägger sina resurser och pengar på fel saker kan bli ganska hårt dissade i det här nätverket."

Stefan Hyttfors beskriver fem generationsskiften:
1. Den digitala generationen
Digitalt är en del av verkligheten för den generationen. De förstår att det digitala inte handlar om att effektivisera befintliga affärsmodeller, utan att hitta på nya. Telia hittade inte på Skype. Sony Music hittade inte på Spotify.

2. Kunskapsgenerationen
I Indien har 50 procent tillgång till internet och 50 procent tillgång till en vattentoalett. Det säger något om prioriteringar. Det är en kunskapsrevolution. Även den fattigaste bonde kan ge sina barn en ryggsäck med all världens kunskap genom att ha tillgång till internet.

3. Den innovativa generationen
Fokus ligger på att inspirera människor. Google avsätter 20 procent av tiden för de anställda till egen valfri innovation. Företaget Zappos callcenter er ut som ett dagis. De säljer skor och har kommit till en nivå där det finns full transparens. Pris och kvalitet är inte en faktor längre. Att vara trevlig är det. De mäter hur långa deras callcentersamtal är. Ju längre samtal desto mer gillar kunderna företaget. Varför vi jobbar kommer bli viktigt att svara på för den här generationen.

4. Den småskaliga generationen
De som inte vill bli Goliat utan ser David är en bättre väg. Många är fokuserade på att skala ned istället för att skala upp. I den gamla ekonomin åkte man till Kina för att tillverka något i hundratusentals exemplar. Snart kan vi tillverka det själva med en 3d-skrivare.

5. Nanongenerationen
I nästa teknikrevolution är det inte bara bitar, det är atomer. I nästa steg kommer vi att ge atomer nya egenskaper och bygga material med de egenskaper vi behöver. Under vår livstid kommer vi att ha datorer i kroppen och ha nanoubåtar i blodflödet.

Om man googlar New York finns det över 17 miljarder bilder. De som satt för hundra år sedan och funderade på hästbajsproblemet skulle inte ens förstå de bilderna.

"Vi kan inte fantisera om det som inte har uppfunnits. Jag tror att vi iskallt kan räkna med att förändringen blir större under vår livstid. Du kan välja att vara en del av den."