För tre år sedan började Markus Persson programmera ett spel på fritiden. Spelet heter Minecraft och har tre år senare gjort honom till mångmiljonär. Journalisterna och författarna till boken Svenska hackare kommer snart ut med sin nya bok "Minecraft - Block, pixlar och att göra sig en hacka." På Webbdagarna berättade de historien om hur Markus Persson skapade sin egen framgångssaga.

"Från början gick det bara att få tag i spelet via Markus egna lilla hemsida. Idag spelar över 40 miljoner personer spelet. Förra året tjänade Markus Persson över 425 miljoner kronor på försäljningen. Den totala intäkten är över en miljard", säger Daniel Goldberg.

Hur kunde det här hända? Hur kunde ett litet hobbyprojekt som startade i en liten lägenhet i Stockholm kunna bli en av de mest framgångsrika svenska startup-företagen någonsin?

Daniel Goldberg och Linus Larsson har utkristalliserat tre framgångsfaktorer under sitt arbete med boken:

1. Alla ska med
Spelet har en förmåga att engagera de egna spelarna i marknadsföring av spelet.
"Det Markus skapat är unikt i det att det inte är han själv utan de som spelar spelet som fyller det mening. Syftet med spelet blir det spelaren själv tar sig för att göra. Det finns ingen poängräknare i Minecraft men för många som spelar blir syftet att bygga något häftigt och ladda upp det på nätet och sen få så många som möjligt att titta på det. Och det innebär gratis marknadsföring för Markus och hans bolag Mojang. De har inte lagt en enda krona på marknadsföring.", säger Daniel Goldberg. Det finns även personer som livnär sig på att spela Minekraft genom filmer från spelet.

2. Andra vet bättre
Allt som det kan finnas ett rykte om finns det ett rykte om. Jämför till exempel med ryktena kring Apples produktlanseringar. Samma sak gäller i spelvärlden där många spekulerar om nya versioner av spel och hur de kommer att se ut. "Den typen av ryktesspridning, hysteri och avslöjanden sker aldrig kring Minecraft. Markus Persson tycks oförmögen att hålla en hemlighet.", säger Linus Larsson. Nya versioner av spelet har alltid visats långt i förväg och planer på förändringar kommuniceras tidigt. "Varför fungerar det för Markus när det skulle vara toppförbjudet på andra företag? Jo, varje gång han skriver om saker i spelet får han mängder med feedback. Och så gott han kan visar han också att han är beredd att lyssna." säger Linus Larsson.

Den första versionen av Minecraft las ut innan den var klar och spelare började genast bygga objekt på egen hand snarare än att oroa sig för eventuella monster i spelet. Spelarna förstod nästan före Markus vad det var som var bra med Minecraft. "Genom hela tiden som Minecraft blivit till har Markus stått som en lekledare och tagit beslut, men också varit beredd att lyssna", säger Linus Larsson.

"Det känns inte som att köpa ett spel. Det känns som att bli delägare i någonting." Så sa ett stort fan till spelet under en spelkonferens i Las Vegas, och det säger en del om spelarnas relation till Minecraft.

3. Ta betalt direkt
Nästan direkt efter att den första versionen av spelet lades ut på nätet bad Markus Persson om betalt för det.
"När Chris Andersons bok 'Free' kom ut hade Markus Persson redan tjänat sin första miljon på Minecraft", säger Linus Larsson. Markus sålde spelet för 100 kronor mot att spelarna skulle få alla framtida uppdateringar av spelet någonsin.

Markus Persson verkar inte ha haft någon speciell marknadsföringsstrategi för spelet. "Tack vare att Markus hela tiden lyssnat på sina fans har ingen kallat honom girig eller ha vänt spelarna ryggen" säger Linus Larsson.