"Marknadscheferna är livrädda att inte kunna kontrollera de budskap som kommer ut från företaget. Man är rädd för transparensen och stänger Facebook för sin personal. Man är rädd för kommentarsfälten och tycker det är obehagligt med offentlig kritik. Dessutom är många marknads- och informationschefer ovana vid att behöva börja jobba med sin egen företagskultur."

Det sa Charlotta Wark under sin dragning på Webbdagarna. Enligt henne måste företagen börja lyssna. Hon beskriver vad som hände när Skopunkten fick kritik i sociala medier för en barnsko med en liten klack.

"På mindre än ett dygn beslutade Skopunktens ledning att plocka bort den produkten från hyllorna. Det är ett bra exempel på vad som händer när man inte är rädd för de nya kanalerna och vågar agera."

Idag är kunden påläst och köpbeslutet fattas hemma vid datorn efter att ha läst vad bloggare och prisjämförelsesajter säger. Om man ska kunna ta poäng i framtidens marknadsföring så måste man bevaka och se vad som skrivs om ens företag och ens produkter.

"1931 kom teorierna kring segmentering. Man började segmentera kundgrupper, men sen har det faktiskt inte kommit några nya modeller, trots internetrevolutionen. Det var då vi senast uppdaterade våra marknadsmodeller, tills idag."

Charlotta Wark presenterar en ny modell som baseras på autencitet och "corporate character", det som är företagets kultur och gör det unikt.

"Varje gång man möter ett företag, oavsett om det är en medarbetare, en webbtjänst eller en app så ska man känna igen sig. Det är grunden i den här modellen. Marknadschefens nya roll blir att samarbeta med alla andra chefsroller på företaget och jobba över hela organisationen för att det ska gå att genomföra."

Istället för att kalla marknadschefen för chief marketing officer vill IBM kalla den för chief collaboration officer.

Tre tips till marknadschefen från Charlotta Wark:

  • Gå inte över ån efter vatten
  • Engagera dina CXO-kollegor
  • Bli din egen kund