Att få vara med från början och se vart en nya form av finansiering barkar hän - det är det som lockar Maria Richardsson som driver e-handelsplattformen Nordic Design Collective, att öppna upp sitt bolag för många nya delägare genom equity crowdfunding.

– Jag tycker att det är kul att testa nya saker och att göra det på ett annorlunda sätt. Nordic Design Collective är ett helt nytt sätt att sälja saker på och då tycker jag att det är spännande att även testa det här och se om det funkar. Allt funkar inte, men man måste pröva, säger hon.

Målet är att Nordic Design Collective ska översättas och lanseras internationellt och för att det ska bli verklighet behöver sajten vidareutvecklas rent tekniskt och kunskap om den internationella marknaden måste in i bolaget.

– Det är en otrolig kraft att få med sig crowden. När jag funderade kring detta utifrån det jag gör i Nordic Design Collective, så handlar det om samma saker. Mitt jobb handlar om att samla fler designers till sajten eftersom vi blir starkare tillsammans, så det kändes helt naturligt att tänka i banorna kring equity crowfunding i vidareutvecklingen av företaget, berättar hon.

I första steget kommer de som vill investera anmäla sitt intresse och talar om hur mycket de är beredd att gå in med i bolaget. Därefter kommer Maria Richardsson att bestämma om hon vill gå vidare och öppna upp för en nya delägare. Men hur många delägare det blir och hur många som faktiskt är optimalt att ha i sin startup, vet hon inte än.

– Det här är alldeles nytt så jag vet inte, skrattar hon och fortsätter:

– Det verkar spännande att ha fler delägare och flera små delägare i företaget och att fler människor blir engagerade och kan hjälpa till att utveckla Nordic Design Collective med sina erfarenheter och olika bakgrunder.

En fråga som Maria Richardsson har funderat en del kring är ifall en stor skara små delägare kommer att leda till mer administration i bolaget, men hon är optimistisk och vänder det i stället till sin fördel.

– Jag kan ha fel, men i och med ett stort antal delägare har var och en av dem en så liten del av bolaget, vilket jag tror kan vara enklare att hantera än om man i stället har en eller ett par delägare med större delar som också har starka åsikter om bolaget, resonerar hon.

Maria Richardsson tror att olika delägare kommer att fylla olika typer av funktioner, vissa kommer att investera en mindre summa pengar och inte lägga sig i så mycket, andra kommer att ha ett större engagemang och dela med sig av sin kunskap om internationella marknader eller kanske bidra med bra kontakter med media.

– Jag tror inte alla kommer vilja engagera sig så mycket, men jag hoppas att några kommer göra det. Som entreprenör behöver jag testa nya saker, funkar det inte så funkar det. För mig är det en del i entreprenörskapsresan att göra något nytt i stället för att göra som alla andra säger.