Från och med i onsdags har företag och privatpersoner olika konton och villkor på Pinterest. Det har nämligen inte varit någon skillnad på dem tidigare, utan företag har istället öppnat konton i privatpersoners namn som nu går att konvertera till företagskonton.

Kommersiell användning av nätverket var tidigare förbjudet, enligt Pinterests villkor, även om man tidigare har kunnat visa priser och länka bilderna. Men det har inte hindrat företagen från att hänga på Pinterest. För 26,7 miljoner unika användare förra månaden, jämfört med 3,3 miljoner samma period förra året, är svårt att säga nej till.

För ett tag sedan publicerade Internetworld en artikel om hur du kan marknadsföra ditt företag på Pinterest. Det fungerar som en digital anslagstavla där folk kan "pinna" bilder i olika kategorier. Många företag har också satt ut "pin it" knappar på deras sajter för att uppmuntra delandet.

Hur Pinterest själva ska tjäna pengar på företagsanvändarna är inget det har gått ut med än. I ett uttalande, till teknibloggen All Things Digital, säger Pinterests plattformschef Cat Lee att den här förändringen inte handlar om det, utan om att ge verktyg och resurser till företag.

Men det har spekulerats länge i hur Pinterest ska tjäna pengar inom e-handelsbranschen. Och senast fick de en investering, av bland andra japanska e-handelsjätten Rakuten på 100 miljoner dollar (cirka 700 miljoner kronor).