– Man har sett en förändring de senaste 1,5 år när det gäller hur vi kommunicerar i sociala medier. Bilder har gått från att vara ett komplement till ordet till att bli en central del.

Instagram handlar om att förmedla en känsla enligt Sarah Larsson Bernhardt.

– Instagram har varit ett av de stora sociala nätverk som varit "mobile only". Men för några veckor sedan började deras webbprofiler rullas ut.

När man jobbar med Instagram ska man tänka på flera saker. Dels handlar det om att välja ett användarnamn som ligger så nära det egna företagsnamnet som möjligt, men det handlar också om att använda taggar på ett bra sätt.

– Jag skulle vara försiktig med att tagga för mycket. Tagga några branschspecifika saker och kanske något som har med Instagram att göra.

Instagram får en ny följare i sekunden och i Sverige är vi cirka 600 000 användare idag enligt beräkningar. I USA använder ungefär 40 procent av alla varumärken Instagram i sin kommunikation berättar Sarah Larsson Bernhardt.

– En av de största styrkorna med Instagram är att det är så direkt och personligt. Det ger ett lite närmare och varmare uttryck. Ni kan berätta en historia om ert företag och låta era följare följa med och se hur ni har det. Ni har också möjlighet att lyssna på taggarna och se vad folk skriver om er. Det finns många företag som folk har taggat, men som inte har en aning om vad folk säger om dem. I och med att det är ett bildbaserat nätverk där många trivs så kan ni nå nya målgrupper.

Sarah Larsson Bernhardt tipsar även om Statigram som låter dig se statistik kring din instagramnärvaro. Det går också att se hur andra företag har gjort och hur deras tävlingar på Instagram har fungerat.

5 snabba tips för att lyckas på Instagram

  • Använd dig av taggarna för att få nya följare
  • Ta ögonblicksbilder
  • Dela dina bilder på dina andra nätverk
  • konversera med dina följare
  • Engagera dina följare - genom tävlingar eller andra aktiviteter

Fem öretag som är duktiga på Instagram enligt Sarah Larsson Bernhardt.
  • Ving - De har en person varje vecka som får vara moderator för deras Instagramkonto en vecka i taget. Personen finns ute på något av deras resmål.
  • Fuck cancer - Startades av canceröverlevaren Julia Mjörnstedt.
  • Wakakuu - Säljer dyra designerkläder för kvinnor.
  • Nelly.com - Visar vad som inspirerar dem.
  • Peder Molin på Handlavin.se - Lägger upp sina vinrecensioner på pinterest.

Sarah Larsson Bernhardt pratade även om hur man kan använda Pinterest i sin kommunikation. Pinterests hela grundidé bygger på bilder, att du ska dela med dig och spara på bilder. Pinterest är ett öppet nätverk så du behöver inte be om lov för att följa någon. Alla bilder går att gilla, kommentera eller "repinna". När du repinnar visas bilderna för dina följare. Du kan även kategorisera dina bilder.

– Idag finns det 33 stycken förutbestämda kategorier som Pinterest har lagt upp. När man följer någon som man tycker är intressant går man ofta in och tittar på anslagstavlorna. När du hittat en bild du tycker om så kan du dela den på Twitter, Facebook eller lägga den på din egen anslagstavla. Koppla ihop ditt Pinterestkonto med Facebook och Twitter så får dina bilder större spridning.

Den som använder Pinterest måste tänka på copyright. Pinterest har själva avsagt sig det ansvaret. Oavsett om du är den första eller tusende personen som pinnar en bild så är ansvaret lika stort berättar Sarah Larsson Bernhardt.

– Varför ska man som företag finnas på Pinterest? Jo, eftersom det är ett relativt ungt nätverk så hittar man många early adopters där. Personer som influerar andra. Om man dessutom är duktig själv så kan man influera andra. Genom pins kan man även driva trafik till sin hemsida. Genom att sätta en pinterest-knapp på egna bilder kan man även får kunder och andra att sprida bilderna på Pinterest.

– Du syns hos nya målgrupper och hos andra människor som gillar bilder. Du kan också berätta historien om ditt företag.

Fem snabba för att lyckas på Pinterest enligt Sarah Larsson Bernhardt
  • Följ smart och följ många
  • Använd dig av taggarna så att du blir sökbar
  • Pinna sånt som är relevant för din målgrupp
  • Länka dina bilder rätt så att du får trafiken
  • Se till att ha snygga bilder

Om du väljer mellan Instagram och Pinterest så måste du fundera på vilken målgrupp du har. Om du vill visa snygga bilder kanske Pinterest är bäst. Om du vill vara mer personlig och låta följarna vara med i vardagen, välj Instagram.