Antalet kunder i gruppen 65 år och uppåt, även kallad "silversurfarna" växer nästan dubbelt så snabbt jämfört med den övriga befolkningen när det kommer till att handla på nätet, enligt statistik från betallösningsföretaget Klarna.
Pensionärernas preferenser och köpbeteende skiljer sig dock något från de andra kundgruppernas. Sex av tio silversurfare är män och de mest populära produktsegmenten är hälsa & skönhet följt av elektronik, medan kläder & mode samt fritid och idrott är dominerande kategorier hos övriga kundgrupper. Den äldre generationen handlar oftast någon gång mellan 15:00 och 18:00 och de flesta beställningarna görs på måndagar, medan de yngre kunderna vanligtvis gör sina inköp på söndagar.
Sedan 2012 har kundgruppen 65 år och uppåt haft en konsumenttillväxt på över 42 procent. För många e-handlare finns här en ny tillväxtmöjlighet när tillskottet av nya kunder i andra åldersgrupper börjar plana ut.