För några veckor sedan smög Facebook i tysthet ut en ny funktion kallad “Professional skills”. Till en början ville man inte kommentera förändringen men sedan svarade en talesperson till The Next Web att: “We are currently testing a new option where you can add your professional skills to the work and education section of your timeline.”

Rent praktiskt innebär de nya funktionerna att du kan lägga till yrkeskunskaper till din profil på samma sätt som till exempel utbildningar. Den som vill hitta personer eller grupper med vissa kunskaper kan då potentiellt använda sökverktyget Graph Search, som lanserades tidigare i år, för att hitta personer med en viss kompetens. Även personer som du inte har någon koppling till kan dyka upp i resultaten.

Facebook har alltså börjat nosa runt det professionella nätverket Linkedins domäner. Och nu spekuleras det kring Facebooks planer för området och hur direkt Mark Zuckerberg med kollegor kommer att vilja konkurrera med Linkedin som uppenbarligen gör goda affärer.

Linkedin har dessutom inte varit rädda för att inspireras eller låna funktioner från Facebook tidigare, som tidslinjen och de “Like”-liknande “Endorsements” som man kan ge sina yrkesbekanta.

Begreppet social recruiting, det vill säga att på olika sätt använda sociala kopplingar i rekryteringsprocessen, har varit ett hett område under några år, inte minst för startups. På sajten Angellist som kartlägger Silicon Valleys startups så finns i dag 219 företag i kategorin, varav de mest profilerade, som till exempel Identified och Smart Recruiters, har tagit in tiotals miljoner dollar i riskkapital från profilerade investerare.

En annan intressant aktör är svenska Jobylon som har lanserat tjänsten Jobylon Bounty. Den gör det möjligt att använda sitt sociala nätverk på Facebook för att matcha ihop vänner och bekanta med jobb som skulle passa dem. Om du lyckas träffa rätt kan du få hittelön om personen får jobbet. Och på Facebook har rekryteringstjänster som BranchOut och Monster.com haft egna appar i flera år.

Av ovanstående skäl är det alltså inte särskilt förvånande att Facebook själva vill vara med och experimentera med funktioner som kan användas för rekrytering.

Skillnaden mellan mindre aktörer och Facebook är dock uppenbar. När Facebook gör något liknande så blir det stort därför att Facebook är väldigt stort.

Redan förra året lanserade Facebook den egenutvecklade appen Social Jobs som samlar jobbanonnser från andra aktörer som BranchOut, Monster.com med flera.

Då förnekade Facebook att man ville ge sig in i rekryteringsbranschen. Men det kanske snarast är en semantisk fråga. För även om Facebook inte själva har börjat sälja rekryteringsannonser (än) så har man genom Social Jobs och Professional Skills blivit en viktig spelare inom området som alla andra aktörer måste förhålla sig till. Facebook har idag över en miljard medlemmar och även om inte alla dessa befinner sig i arbetslivet så täcker nätverket in majoriteten av målgruppen för såväl Linkedin som traditionella jobbsajter som Monster.com eller liknande.

Och arbetsgivare använder i hög grad sociala medier i allmänhet och Facebook i synnerhet för att kolla upp jobbsökande som till exempel denna undersökning från Stockholms Handelskammare visar.

En vanlig invändning mot att Facbook på allvar skulle ge sig in på rekryteringsområdet är att Facebook-användarna vill att nätverket ska vara en privat sfär där man kan lägga upp bilder från möhippan eller födelsedagsfesten utan att chefen eller potentiella nya arbetsgivare ska se dem. Det går dock att lösa med Facebooks integritetsinställningar. Och samtidigt pågår ju redan en förskjutning mot att arbetsliv och privatliv allt mer flyter ihop. För många av dem som i dag upprätthåller en närvaro på både Linkedin och Facebook så spelar det kanske ingen roll nästa jobb kommer via Facebook eller Linkedin.

Facebook har tagit ett tydligt steg mot att bli en spelare inom rekrytering. Och den resan lär de fortsätta.