Sverige är ett av världens hetaste startup-länder. De goda exemplen är många – vem känner inte till framgångssagor som Spotify, Skype och Mojang – men vad blir nästa bredbenta världssuccé eller nischade framgångssaga?

För åttonde året i rad listar Internetworld personerna och bolagen du måste hålla koll på under året som kommer: Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2013.

LÄS MER: Så gör vi Internetworlds entreprenörslista

Idag avslöjar vi plats 15 - 6 på listan. Årets vinnare koras den 24 oktober, live på Webbdagarna i Malmö.

Årets hetaste digitala entreprenörer 2013

15. Climendo

Gänget bakom Climendo har bestämt sig för att en gång för alla avslöja det som många undrat. Hur säkra är egentligen meterologernas prognoser? I deras app jämförs de olika vädertjänsterna med varandra och det går att se vem som varit mest träffsäker historiskt sett. Målet är att bli en oberoende instans för den som vill få en snabb överblick över vädret på den plats där en befinner sig.

Efter en nylansering väntar fortsatt expansion i USA , med amerikanska leverantörer bland de vädertjänster som jämförs.

Appen finns i en betalversion och en gratisversion som finansieras av annonser. I framtiden finns även planer på att skapa nischade versioner som riktar sig mot till exempel lantbrukare eller seglare.

– På två månader har appen sålts till 2-3 procent av alla Iphones i Sverige. Det resulterade i att Climendos app höll förstaplatsen för mest sålda app, alla kategorier, under större delen av sommaren 2013, säger David von Korswant, medgrundare till Climendo.

Fakta Climendo
Vad: Vädertjänst som sammanställer flera väderleverantörers prognoser och visar medelvärden och historisk träffsäkerhet.
Grundare: Jacob von Corswant, David von Corswant och Fredrik Stark
Grundat år: 2012 (tjänsten lanserades våren 2013)
Antal anställda: Tre aktiva delägare. Inga fler anställa ännu.
Finansiärer: Har inga.
URL: climendo.com


14. Snow/Poppermost

Snow är ett skid- och snowboardspel, som utvecklas av Poppermost Productions, där spelaren har tillgång till en öppen värld att utforska. Spelkänslan och grafiken har redan på utvecklingsstadiet imponerat på tunga aktörer i utförsåkarvärlden som till exempel X-Games-vinnarna Tom Wallisch och Tanner Hall som nu hjälper till att utveckla Snow.



Men det är lika mycket i affärstänket som är intressant. Spelet kommer att bli gratis att spela men användarna kan köpa till digitala varor för att utrusta sina spelkaraktärer. Och där har Poppermost Productions lyckats få till partnerskap med några av branschens största aktörer som Scott, POC, Marker, K2 och Red Bull med flera vilket gör att spelarna kan köpa “riktiga” produkter i spelet och företagen får nya möjligheter till marknadsföring. Det är just den här kopplingen till den fysiska skidbranschen som gör Snow så intressant. I spelet planerar utvecklarna även framöver att anordna digitala replikor av riktiga tävlingar.



Fakta Snow och Poppermost productions
Vad: Skid- och Snowboardspel med nyskapande känsla och affärsmodeller.
Grundare: Alexander Bergendahl (CEO & Game Director), Markus Palviainen (Art Director) and Filip Lundgren (Tech Director).
Grundat år: 2012.
Antal anställda: Inga. Bolaget består av grundarna i dagsläget.
Investerare: Affärsänglarna Mathias Ackermand, Magnus Sandberg and Karsten Schroeder .
URL: http://snowthegame.com


13. Instabridge

I en allt mer uppkopplad värld vill Instabridge spela en tydlig roll. Genom sin tjänst kan användarna dela wifi till andra och automatiskt ansluta till vänners wifi när de befinner sig i närheten. Fokus ligger nu på att öka antalet tillgängliga wifi-nät som går att nå via Instabridge och bygga upp en användarbas så att tjänsten blir ett verkligt alternativ oavsett var användaren är.


– Wifi-marknaden är i ett jättespännande läge just nu med exploderande trafik i 3G/LTE-näten och ökade priser för mobilsurf. Både konsumenter och operatörer ser nyttan i att öka mängden wifi som används. För några år sen kunde man köpa ett abonnemang med obegränsad mobilsurf, idag finns inte de abonnemangen längre. Det gynnar förstås oss och det känns väldigt roligt att få vara del av det skiftet, säger Niklas Agevik, vd för Instabridge.

Affärsmodellen går ut på att sälja tillgång till högkvalitativ och säker wifi, både direkt till konsumenter och via samarbeten med operatörer.

Fakta Instabridge
Vad: Tjänst som låter användarna dela wifi-uppkoppling med andra
Grundare: Niklas Agevik, Navid Rostam och Erik Tigerholm
Grundat år: 2013
Antal anställda: 8
Finansiärer: Ej publikt
URL: www.instabridge.com


Sida 1 / 3

Innehållsförteckning

Fakta

För åttonde året i rad utser Internetworld Sveriges hetaste digitala entreprenörer.

Måndag 21 oktober: Plats 25 - 16

Tisdag 22 oktober: Plats 15 - 6

Onsdag 23 oktober: Plats 5 och 4

Torsdag 24 oktober: Plats 3 - 1

Årets vinnare avslöjas på Webbdagarna i Malmö.