För åttonde året i rad listar Internetworld personerna och bolagen du måste hålla koll på under året som kommer: Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2013.

Idag avslöjar vi plats 3 - 1 på listan, vinnaren presenteras live på Webbdagarna i Malmö under eftermiddagen.

Här är entreprenörerna på årets bronsplats.

3. Foap

För två år sedan hamnade David Los på Internetworlds entreprenörsranking som medgrundare till reseplattformen Tripl. Ungefär samtidigt gjorde Tripl en kampanj ihop med Solresor där David träffade Alexandra Bylund som var e-commerce manager på Solresor. Instagram började slå igenom på allvar och tillsammans bestämde de sig för att bygga en tjänst med anknytning till bilder. Dessutom hade Alexandra i sitt jobb tröttnat på alla stela bildbanksbilder hos större leverantörer som Istockphoto.

– Vi insåg att företag vill ha mer naturliga bilder på vanliga människor. De behöver fräscht innehåll varje dag, säger David Los i en intervju med Panelen.tv.


Delning av bilder är något som flera företag i vår rankning fångat upp i sina affärsmodeller. Foap tar ett intressant grepp genom en app som låter vem som helst sälja sina bilder till bland andra företag, annonsörer och organisationer direkt i mobilen. Idén går kortfattat ut på att en fotograf laddar upp en bild i appen och om den får ett snittbetyg över en viss nivå av andra användare erbjuds den till försäljning. Standardersättningen för bilderna är 10 dollar och av den summan behåller Foap 5 dollar.

Förutom att vara en marknadsplats och bildbank har möjligheten för företag att skapa fotoutmaningar - Foap missions, visat sig vara framgångsrikt. Det kan till exempel handla om att ta en bild som fotografen förknippar med ett visst företag eller en känsla. Bilden kan användas i till exempel en specifik kampanj och ersättningen för den fotograf som vinner ett “mission” med sin bild är betydligt högre än standardarvodet.

– Foap har funnits i drygt ett och ett halvt år och vi är finansierade först genom affärsänglar och nu genom svenska Industrifonden. Vi är just nu i vårt företags mest spännande skede. Vi har precis lanserat för Android och vi har kunder så som Mango, Sony, Eniro, Nordnet, Puma och många fler internationella på ingång, samt att vi öppnar vårt första säljkontor i New York om några veckor, berättar Alexandra Bylund.

Under 2014 planerar gänget bakom Foap att deras tjänst kommer att upp kampen med de större konkurrenterna på allvar och att antalet användare ökar betydligt.


Alexandra Bylund och David Los utmanar de etablerade bildbankerna med sin tjänst Foap.

Fakta Foap
Vad: Foto-app som låter användaren sälja bilder till ett fast pris (10 dollar) för användning av företag och organisationer i deras kommunikation och marknadsföring.
Grundare: Alexandra Bylund och David Los
Grundat år: 2011
Antal anställda: 11
Finansiärer: Industrifonden och ett singaporianskt riskkapitalbolag
URL: www.foap.com

Fakta

För åttonde året i rad utser Internetworld Sveriges hetaste digitala entreprenörer.

Måndag 21 oktober: Plats 25 - 16

Tisdag 22 oktober: Plats 15 - 6

Onsdag 23 oktober: Plats 5 och 4

Torsdag 24 oktober: Plats 3 - 1

Årets vinnare avslöjas på Webbdagarna i Malmö.