För åttonde året i rad listar Internetworld personerna och bolagen du måste hålla koll på under året som kommer: Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2013.

Idag avslöjar vi plats 3 - 1 på listan, vinnaren presenteras live på Webbdagarna i Malmö under eftermiddagen.

Här är entreprenörerna som tog andraplatsen på årets lista.

2. Narrative

Efter en extremt lyckad kickstarter-kampanj och stor mediauppmärksamhet världen över har Narrative (tidigare Memoto) skapat stora förväntningar. Två av de hetaste trenderna på nätet just nu är sakernas internet (internet of things) och lifelogging. Narrative har skapat en produkt som fångar upp båda dessa fenomen. Med sin kamera vill de få oss att dokumentera livet hela tiden, varje dag. Och vi ska göra det helt automatiskt.

Kameran Narrative clip och den tillhörande molntjänsten för lagring av bilder lanseras i november och med grundarnas bakgrund från bland annat Twingly, Bilddagboken och Bubblare kommer stort kunnande om bildens som socialt objekt.


Oskar Kalmaru och Martin Källström, två av grundarna till lifelogging-kameran Narrative clip. Foto Fredrik Wass.

– Vi har tusentals förhandsbeställningar från hela världen, vi har nyss genomfört en större finansiering med en investerare från Silicon Valley, vi deltar varje vecka i intervjuer i radio och tidningar runt om i världen, och är ständigt inbjudna som talare på internationella konferenser, säger Martin Källström, vd för Narrative.

I höstas genomförde bolaget ett namnbyte då Motorola hade en varumärkesportfölj där varumärket “moto” ingår.

– Vi tog beslut i styrelsen om att byta namn. Det är en bedömningsfråga, men eftersom de har en varumärkesportfölj kring “moto” med 20-25 varumärken så har de ett utökat skydd kring det. Det är en liten luddig zon, säger Martin Källström.

Det nya namnet togs fram efter en snabb men omfattande process där minst 50 andra namn varit med i urvalet och där 10 namn prövades juridiskt.

Den första produkten är alltså en kamera helt utan knappar som bärs av användaren hela tiden och som automatiskt fotar vad som händer var 30:e sekund. Utifrån det skapas ett livsflöde med bilder från viktiga händelser i livet, geotaggade och synkade med en molntjänst samt möjliga att dela med vänner och bekanta. Det är själva tjänsten. Affärsmodellen har i grundläget två ben och består dels av intäkter från försäljning av själva kameran, dels från abonnemang på lagringstjänsten där bilderna samlas.

Fakta Narrative
Vad: Lifeloggingkamera och molntjänst som tar bilder automatiskt och skapar ett “livsflöde” som lagras i molnet.
Grundare: Martin Källström, Oskar Kalmaru, Björn Wesén, Simon Pantzare, Eric Hampusgård och Sebastian Björkelid
Grundat år: 2012
Antal anställda: 20
Finansiärer: Passion Capital, True Ventures
URL: www.getnarrative.com


Fakta

För åttonde året i rad utser Internetworld Sveriges hetaste digitala entreprenörer.

Måndag 21 oktober: Plats 25 - 16

Tisdag 22 oktober: Plats 15 - 6

Onsdag 23 oktober: Plats 5 och 4

Torsdag 24 oktober: Plats 3 - 1

Årets vinnare avslöjas live på Webbdagarna i Malmö, du hittar sändningen här.