Christofer Karltorp öppnar ytterdörren till det lilla huset i området The Mission i San Francisco. Han kallar det ”hacker-huset”. Teamet på Zerply har hyrt det i en månad för att kunna jobba med en ny inriktning för tjänsten.

Vi går genom en korridor som har ingångar till ett par sovrum där några av de inresta Zerply-anställda bor. Den slutar i ett vardagsrum där Taaniel Jakobs sitter i en soffa. Han är svensk-estnisk och bor till vardags i Tallinn, men de senaste veckorna har han varit i San Francisco och jobbat. Det var han och Christofer Karltorp som 2009 kom på idén till Zerply, en professionell nätverkstjänst främst för utvecklare och designers, och startade företaget 2010.

Första gången Internetworld intervjuade Christofer Karltorp var i slutet av 2011. Då satt teamet och jobbade i ett garage i Mountain View, en knapp timme med bil från San Francisco. De hade inspirerats av hur flera kända entreprenörer före dem startat företag i garage, som Google- och Hewlett Packard-grundarna. Christofer Karltorp hade flyttat till Silicon Valley från Trosa i Sörmland några månader tidigare, och teamet hade precis avslutat accelerator-programmet 500 Startups.


Grundaren Taaniel Jakobs och produktutvecklaren Adam Winn. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Vi går in i vardagsrummet. Bredvid Taaniel Jakobs sitter amerikanen Adam Winn, produktuvecklare som har jobbat med Zerply ett år.

Budi Tanrim, designer som började förra måndagen och har åkt hit från Surabaya i Indonesien, är bänkad vid köksbordet framför två skärmar och en ritplatta. Bredvid honom sitter James Bennett, australiensare som bor i San Francisco och började på Zerply juli. Totalt är de nio i teamet, men någon är inte där och några har redan åkt tillbaka till respektive stad där de bor.


Budi Tanrim, Adam Winn, James Bennett, Taaniel Jakobs och Christofer Karltorp har stängt in sig i "hacker-huset" under en månad för att jobba med Zerplys nya inriktning. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Zerplys resa har som för många andra startups varit krokig. 2011 hade tjänsten 50 000 användare och sedan dess har teamet jobbat på, men vissa gånger varit beredda på att ge upp för att pengarna sedan länge varit slut och konsultjobben vid sidan om inte räckte till.

I april i år trodde Christofer Karltorp och Taaniel Jakobs att de var något nytt på spåren. De lade upp en ny funktion för att deras då 90 000 användare skulle kunna visa upp arbetsprojekt, som webbsidor och designskisser, i tjänsten. Och lanserade även jobbannonser, vilket gav en del uppvaktning från teknikbloggar som Techcrunch och Pandodaily. Skriverierna är i allmänhet inte så viktiga för att få fler användare, men bra för att skapa intresse inför en investering. Det blev dock inget av det då.

Christofer Karltorp
Christofer Karltorp jobbade extra som chaufför för tjänsten Lyft i San Francisco, för att få ihop pengar till Zerply. Foto: Miriam Olsson Jeffery

– Det hände saker och folk laddade upp projekt i nätverket, men det var inte helt rätt, säger Christofer Karltorp.

Några veckor efter det blev han introducerad till James Bennett genom en gemensam vän. Det visade sig att de hade jobbat med liknande lösningar på varsitt håll. James Bennetts idé var dock inriktad på folk som jobbar med animering och filmproduktion, vilket han själv gör vid sidan om Zerply.

– Det var Zerplys aha-ögonblick. Vi behövde inte förändra produkten så mycket bara lägga till, och det här löser ett riktigt problem för det finns ingen plattform för den här yrkesgruppen, säger Christofer Karltorp.

De bestämde sig snabbt för att börja jobba ihop och Zerply fick en ny riktning. Samtidigt var ekonomin i allra högsta grad ansträngd. Grundarna var på väg att ge upp.

– Jag hade 20 euro kvar på kontot, säger Taaniel Jakobs, om tiden precis innan Zerply landade sin senaste investering.

Under sommarmånaderna jobbade Christofer Karltorp med att köra för Lyft, en taxiliknande tjänst där man använder sin egen bil och får donationer av passagerare för att köra runt dem.

– Vi hade inga fler kontorsstolar och bord att sälja, som förra gången när det var slut på pengar, säger Christofer Karltorp.

Och Lyft-jobbet var inte förgäves. Christofer Karltorp säger att han aldrig har delat ut så många visitkort som under de där månaderna i bilen, och han fick några intervjuer med till exempel Techcrunch och introduktioner till bra folk.

Efter ett av arbetspassen i början av september åkte han ut till en lokal på Stanford University för att hålla en föreläsning om Zerplys resa för ett gäng svenska entreprenörer. Han var trött och oförberedd, men det visade sig vara värt det. För vad han inte visste var att det också satt en svensk investerare i publiken. Efteråt kom han fram och processen gick snabbt. Zerply fick in cirka två miljoner kronor och var på banan igen.

Om några veckor ska Zerply göra en nylansering av tjänsten. På väggarna i vardagsrummet sitter papper från stora blädderblock, med ritningar för olika lösningar i tjänsten och en kalender med planen för de kommande veckorna.

Christofer Karltorp drar några siffor, som entreprenörer brukar göra för att visa att de har koll på sin marknad. Bara i USA lägger stora produktionsbolag, som gör film, tv och spel, nio miljarder dollar på rekrytering varje år. Skulle man göra alla kandidater de är intresserade av tillgängliga i samma tjänst kan det spara dem både tid och pengar.

Runt 65 procent av alla som jobbar med animationer och annan produktion för film och spel är frilansare som går mellan olika uppdrag. Och än så länge har de inte haft en given plats att lägga upp en portfölj med videoklipp, bilder och annat för att visa upp sina jobb och kunna kopplas ihop med företag, hävdar James Bennett, som själv har gjort animeringar för till exempel filmen Avatar.

James Bennett
När James Bennett blev en del av Zerply-teamet föll en viktig pusselbit på plats. Foto: Miriam Olsson Jeffery

– Det handlar inte bara om att hitta sitt nästa jobb, utan att stötta det kreativa communityt och koppla ihop dem med varandra, säger James Bennett.

Affärsmodellen utgår från att de stora produktionsbolagen ska betala för konton där de kan visa upp produktioner, sökningar i nätverket och matchmaking med kandidater. Användarna kan välja på en gratisversion eller betalversion med fler funktioner, alltså en så kallad freemium-modell.

Zerply har ett par veckor kvar i hacker-huset för att bli klara med den nya tjänsten. Därefter gäller det att få några hundra användare med sig för att ha något att visa upp vid lanseringen i mitten av november.

Vad som händer då, ja vem vet? Kanske träffar vi Christofer Karltorp bakom ratten i en Lyft-bil i San Francisco om några månader, eller så får vi läsa på teknikbloggarna om Zerplys alla nya användare.


Miriam Olsson Jeffery är frilansjournalist och Internetworlds korrespondent i Silicon Valley. På Twitter är hon @miriamolsson

Fakta

  • Lanserades i juni 2011.
  • Har tagit in totalt 815 000 dollar i riskkapital, cirka 5 miljoner kronor.
  • Internationellt team med nio personer i San Francisco, Tallinn, Malmö och Surabaya.

Idén till Zerply fick grundarna Christofer Karltorp, vd, och Taaniel Jakobs, produktansvarig, när de var ute efter att hitta en designer och inte tyckte att det fanns någon bra plats att leta på. Linkedin var för tråkigt, tyckte de, och ville ha något där man kunde ha sin professionella identitet på ett mer dynamiskt och socialt sätt.