Sökoptimering handlar för många om att följa Googles råd och regler för att synas i resultaten. Men för andra är det en katt och råtta-lek med Googles spam-team där man testar gränserna för vilka trick det går att komma undan med.

Den sistnämnda sortens sökoptimering, ibland kallad black hat-seo, är inget som endast kan skådas i internets mörkaste vrår. Dessa tvivelaktiga knep har också använts av flera stora, välkända aktörer.

JC Penney köpte länkar
I början av 2011 noterade en New York Times-reporter att butiksjätten J.C. Penney toppade sökresutaten på många söktermer, även sådan som rimligen borde ha toppats av andra aktörer. Ett exempel var sökorden “Samsonite carry on luggage” vilket ju är en sökterm där Samsonite.com borde ranka högst. Tidningen undersökte vad som låg bakom och det visade sig att någon köpt väldigt många länkar på mer eller mindre relevanta sajter som länkade tillbaka till olika avdelningar på J.C. Penneys sajt. Butiksjätten nekade till inblandning och hävdade att de inte kände till länk-kampanjen. Senare sparkade de dock sin seo-konsult. New York Times kontaktade Matt Cutts som leder Googles spamteam. Därefter föll J.C. Penney ordentligt i resultatlistorna. Men företagets fullänkande hade då pågått i cirka tre månader, dessutom under den viktiga julhandeln. De som var konspiratoriskt lagda menade att anledningen till att J.C. Penney kommit undan så länge kunde bero på att de samtidigt var en av Googles största annonsköpare.

Ikanobankens dolda länkfarm
Uppstickaren Ikanobanken hade 2005 en dold länk på sin förstasida som ledde till en undersida med en mängd länkar som knappast var relevanta för bankkunderna utan endast till för sökmotorerna. Det hela var en mycket medveten strategi för att hamna högre i sökresultaten och Ikanobanken skämdes inte för sig när Internetworld avslöjade strategin.

– Måste man ligga lite på gränsen för att vara med där framme. Man kan inte alltid följa vad Google säger. Det här är en gråzon det håller jag med om, sa Christoffer Peterson, webbansvarig på Ikanobanken till Internetworld.

BMW körde cloaking
2006 fick biljätten BMW känna på konsekvenserna av att använda seo-metoder som Google ogillar. Eftersom den tyska BMW-sajten var byggd i flash, ett format som sökmotorerna inte kan läsa, byggde biljätten upp en parallell sajt med vanlig html som enbart visades för sökmotorernas spindlar. Innehållet var ungefär detsamma. Men Google gillar inte den metoden, som brukar kallas cloaking, och slängde ut BMW.de under en period.

Bukowskis sexlänkar
Auktionsfirman Bukowskis tog 2005 hjälp av seo-konsultfriman Altus för att hamna högre upp i sökmotorernas ranking. Resultatet blev istället hundratals irrelevanta länkar på undersidor till Bukowskis.se. Bland annat fanns länkar till flera sexsajter, som en del i ett stort länkbytesprogram. Auktionsföretaget utnyttjades alltså för att driva upp de länkade sajternas rankning. Ansvariga på Bukowskis var helt ovetande om länkarna när Internetworld tog kontakt.

– Jag hade ingen aning om det här. Jag blir alldeles chockad när jag ser det här, sa Viktoria Torsell, it-ansvarig på Bukowskis när Internetworld ringde upp och visade sexlänkarna.

Brittiska tidningar straffades
I februari 2013 tappade ett 40-tal brittiska tidningssajter plötsligt sin rankning hos Google. Anledningen var enligt bedömare att tidningssajterna haft ett väldigt utbrett sätt att sälja så kallade advertorials, det vill säga innehåll som ser ut som redaktionella artiklar men som egentligen är köpta annonser. Dessa advertorials innehöll länkar till annonsörerna och detta bedömdes av Google som att tidningarna sålde länkar. Googles spam-chef Matt Cutts bekräftade indirekt detta med en Tweet där han påminde om att Googles regler kring köpta länkar också gäller advertorials.

Interflora försvann i sökresultaten
En av de främsta annonsörerna hos de brittiska tidningssajterna ovan var blomjätten Interflora. Det var med största sannolikhet huvudorsaken till att blomföretaget försvann spårlöst ur de brittiska sökresultaten på Google strax efter att tidningssajterna straffats. Inte ens en sökning efter företagsnamnet dök Interflora upp i sökresultaten, en sällsynt hård markering från Googles sida.

Hackade bloggar
Ibland tar de fula optimeringsmetoderna sig rent olagliga uttryck. En taktik som använts det senaste åren är seo-kampanjer som bygger på att hacka Wordpress-sajter för att lägga till länkar i koden som inte syns för användarna eller sajtägaren. Många har fallit offer, bland andra USA:s före detta vicepresident Al Gore. Tack vara länkkraften från de hackade sajterna har aktörer som bland annat säljer snabblån och läkemedel på webben skaffat sig bättre placering i sökresultaten.

Fakta

  • Att köpa eller sälja länkar, i syfte att höja en sajts Googlerankning är förbjudet enligt Googles regler.
  • Den som blir påkommen riskerar att straffas i form av sämre placering i sökresultatet.
  • Även storskaliga länkbyten kan leda till straff från Google, även om inga pengar är inblandade.
  • Det finns två sätt att förhindra att en köpt länk driver Googles rankning: Antingen lägger man till taggen rel="nofollow" i länken, eller så skickar man trafiken via en sida som inte indexeras av Google. En robots.txt-fil kan användas för att förhindra att denna sida indexeras.