Content marketing är ett modeord för många – vad är det egentligen?
– Kortfattat kan man säga att content marketing handlar om att få ut sitt innehåll på ett säljande men genuint sätt.

Hur kommer man igång med content marketing?
– Kolla på företagets historia och försök att hitta berättelser i organisationen som du kan lyfta fram. Du kan även fokusera på verksamhetens produkter eller tjänster. Vilket värde har de och vilket syfte fyller de? Vad finns det att berätta? Hur ska man berätta om dem? Ska man göra videos, skriva texter eller göra produktester?

– Undersök vad folk skulle vara intresserade av att höra mer av, börja skapa material och testa dig fram.

Vad finns det för utmaningar?
– Förut fokuserade man mycket på att skapa marknadsföringskampanjer som sträckte sig över en viss tid. Content marketing handlar om ett kontinuerligt arbete, ett flöde, och att få ut rätt material på rätt ställe. Det kan vara en utmaning att ändra om tänket i organisationen.

– Content marketing kräver också att marknadsavdelningen börjar jobba mer som en redaktion, vilket också kan vara en utmaning.

Vad ställer användandet av content marketing för krav på dagens marknadsavdelningar?
– Dels måste man hitta människor som har talang för innehåll – text, bild eller film.

– Man måste våga släppa kontrollen, vilket är en utmaning för många marknadsavdelningar. Våga vara mer personlig och genuin. Istället för att ha den perfekta reklamfilmen kanske man ska satsa på en film som visar hur det går till bakom kulisserna.

– Man måste även ha tålamod. Man kan inte jämföra content marketing med en typisk reklamfilm och förvänta sig resultat efter en dag. Låt det växa fram, content marketing sker i flera steg.

Ge några exempel på företag som är duktiga på att jobba med content marketing.
– Det finns några självklara varumärken som Coca Cola och Redbull, men även klädmärken och e-handlare har jobbat länge med att ta fram redaktionellt material. H&M och Thrillist är två bra exempel. Timesulin är ett annat lite udda exempel på företag som använder content marketing för att nå en nischmarknad globalt.

Du föreläser på Reality Check: Content Marketing den 19 november. Vad vill du förmedla till deltagarna?
– Jag vill att deltagarna ska få alla verktyg de behöver för att börja arbeta med content marketing så fort de lämnar rummet.

Sara Öhmans bästa tips för att lyckas med content marketing

  • Börja skapa mycket innehåll. Man måste ha stora volymer innehåll så att man kan skapa kontinuitet. Det är egentligen den svåraste delen, och många förvånas över vilken utmaning det är.
  • Tillbringa mycket tid med att hitta vilket sätt som funkar bäst för att nå ut med ert innehåll. Är det genom pr-arbete, sociala medier, olika nätverk? Vad funkar bäst för just er?

Mer info om eventet och anmälan hittar du här.