Grunden för att lyckas bra med gräsrotsfinansiering är att se till att så många människor som möjligt får kännedom om insamlingen, enligt dokumentärfilmaren Fredrik Gertten.

– Du måste försöka nå bortom din bransch. Om du exempelvis gör film ska du inte tro att pengarna ska komma från filmbranschen, säger han.

Fredrik Gertten och hans kollegor på WG Film har därför lagt mycket tid på att kontakta bloggare, Facebook-sidor, Instagram-konton och Twittrare över hela jorden, och bett dem länka till Kickstarter-insamlingen. WG film har även förmått flera modererade sidor på Kickstarter att länka till kampanjen.

– Men det allra viktigaste för att nå ut är att ha tillgång till många mejladresser, så att du kan nå människor direkt med ditt budskap.

Och Fredrik Gertten vet vad han pratar om. Förra året drog WG film in drygt 100 000 kronor till filmen Big Boys Gone Bananas! via Kickstarter, och nu har teamet nyligen förmått 2 021 människor att bidra med mer än en halv miljon kronor till den kommande filmen Bikes vs Cars.

– Analysen efter den förra filmen landade dels i att vi skulle sätta ett högre insamlingsmål, och dels i att vårt viktigaste budskap för den nya kampanjen skulle vara att alla är välkomna, även med små summor.

Men huvudorsaken till att den nya filmen drog in fem gånger så mycket pengar som den förra är att WG film har lagt ner mer arbete den här gången. Sammanlagt har de fem personerna på WG film, en inhyrd projektledare och fyra praktikanter lagt ner mer än 1 000 timmar på kampanjen.

Förutom att nå ut till så många som möjligt och få igång snacket har mycket tid lagts på att skriva texten och skapa filmerna på kampanjens sida på Kickstarter.

– Du får en länk till kampanjen på Kickstarter och så går du in och skummar lite. Det innebär allt måste vara väldigt tydligt – du måste förstå direkt vad det handlar om och vad du ska göra. Och du måste få lust att göra det. Det handlar väldigt mycket om att hitta rätt ton.

Kampanjen för Bikes vs Cars hade även en avancerad belöningstrappa, där den som bidrog kunde få allt från cyklar, hjälmar och filmer till guidade cykelturer eller ett personligt samtal med Fredrik Gertten.

– Vi försökte lägga upp de olika nivåerna så klokt vi kunde, men vi har inte analyserat det djupare. Prylarna har vi fått från kontakter, antagligen för att de gillar vårt projekt, säger Fredrik Gertten.

Fakta

Ålder: 57 år.
Yrke: Journalist och filmare, har bland annat gjort de uppmärksammade dokumentärerna Bananas! och Big Boys Gone Bananas! Nya filmen Bikes vs Cars beräknas vara klar till sommaren.
Bor: Malmö
Familj: Två barn, 17 och 20 år gamla.
Intressen: “Malmö FF och mitt jobb.”