Öppningsgraden varierar stort mellan olika nyhetsbrev. Detsamma gäller andelen nyhetsbrev som lyckas få mottagaren att klicka sig vidare.

Om en e-postkampanj blir lyckad eller inte beror på en mängd faktorer. Men vilka knep funkar? Internetworld ställde frågan till Anders Frankel på Apsis, som varje månad skickar ut 500 miljoner nyhetsbrev för sina kunders räkning.

Innan vi går in på de konkreta punkterna så är det viktigt att vi kommer ihåg en övergripande sanning: Vi får den uppmärksamhet som vi förtjänar. Det finns många knep och idéer som hjälper dig att lyfta resultatet – men dessa kan bara förstärka ett redan bra innehåll.

Det sagt, här är fyra saker som du kan göra för att nå fram:

Ett av tre mejl läses i mobilen – anpassa er
I vår senaste mätning lästes cirka 30 procent av alla mejl i en mobiltelefon. Detta innebär både en designutmaning och att mejlen ofta läses i ett mindre fokuserat sammanhang (till exempel på en buss eller på ett tåg). Kolla hur era egna mejl ser ut i mobila inboxar när de öppnas. Och se till att ni mäter aktivitet efter att ett mejl är öppnat – så att ni lär er vad som verkligen funkar.

Testa, förbättra och testa igen
Att köra “split-tester” för att hitta det optimala utskicket borde vara en självklarhet. Metoden bygger på att man delar upp sina mottagare i två grupper som får två olika versioner av utskicket. Därefter kan man enkelt mäta vilken version som fungerade bäst.

Experimentera med att skicka breven vid olika tider, med olika ämnesrader och olika mycket innehåll. Genomförda tester visar att relativt små förändringar kan förbättra resultatet med över 50 procent.

Ett test ska inte ses som ett tillfälligt experiment. Ha som mål att lära er någonting nytt vid varje utskick genom att dela upp mottagarna i två eller flera grupper som får olika versioner av utskicket.

Utgå från kundens situation
Fundera på vid vilka tillfällen i en kundrelation som ett e-postmeddelande kan skapa lojalitet eller merförsäljning. Ofta kan till exempel ett vältajmat mejl, eller en serie mejl, till nya kunder stärka kundrelationen och öka försäljningen.

Ett exempel är Apple, som gör ett antal utskick till kunder som nyligen har köpt en Mac. Det första innehåller bara tips om hur man kommer igång med sin nya dator utan att försöka sälja någonting. Först senare, när kunden har börjat använda Macen, kommer ett brev med ett erbjudande om att beställa tillbehör.

Andra företag kan behöva tajma sina utskick annorlunda. Om du marknadsför köksredskap eller driver en receptsajt – varför inte göra utskicket under en reklampaus i Halv åtta hos mig? Undersökningar visar att tv-soffan är en populär plats att läsa mejl i mobilen.

Stick ut från mängden
De flesta mottagare får hundratals mejl varje vecka och det gäller att tänka lite längre för att sticka ut i mängden. Sådant som fungerar kan till exempel vara smart användande av animationer eller språk som sticker ut.

Testa också att anknyta till aktuella händelser. Ett ofta använt knep är att knyta sitt innehåll till extremt väder. Ett byggvaruföretag gjorde just det genom ett utskick med tips om hur man skulle ta hand om sitt hus efter stormen Simone.

Men – och detta är viktigt – tänk på att hålla en medmänsklig ton. Ni vill inte uppfattas som att ni utnyttjar andras olycka.