Det sociala nätverket för sportfiskare, Fishbrain, som kom på åttonde plats över årets hetaste digitala entreprenörer, tar in fem miljoner kronor från Industrifonden.

I våras lanserade Fishbrain sin mobilapp för IOS och Android, en tjänst som kopplar samman sportfiskare med återförsäljare, tillverkare av sportfiskeutrustning och arrangörer av sportfiskeresor.

I dagsläget har 130 000 användare registrerat sig till tjänsten där fiskeentusiaster kan dela med sig av fångster och ge varandra tips, och Fishbrain jobbar även med att ta fram en app för Google Glass. Målet är att växa till fem miljoner användare under de kommande tre åren och investeringen från Industrifonden ska bland annat användas till en expansion i Norden, Storbritannien, Ryssland, USA och Japan.

– Vi är oerhört glada över att ha fått in Industrifonden som delägare. Förutom kapital får vi även tillgång till en gedigen erfarenhet och kompetens. Kombinationen kommer vara värdefull för vår fortsatta tillväxt och internationalisering, säger Johan Attby, vd och en av grundarna, i ett pressmeddelande.