Joachim Bengtsson och Jonatan Littke har en bakgrund som utvecklare på Spotify. I vintras fick Joachim Bengtsson en idé, han kontaktade sin gamla kollega och tillsammans med Jonatans bror Carl Littke, också utvecklare, har de nu bildat bolaget Lookback.


Joachim Bengtsson (t.v), Jonatan Littke (mitten) och Carl Littke (t.h) har startat Lookback, en tjänst som ska hjälpa apputvecklare med tester.

– Vi visste att det var svårt att spela in användarupplevelser när man utvecklar appar. De lösningar som fanns var alla väldigt krångliga och krävde ofta att testarna kom till företagen. Vi såg att det fanns en potential att göra något mycket bättre än det som fanns på marknaden, säger Jonatan Littke.

Lookback spelar in när testare använder en app, man ser var användaren trycker på skärmen samtidigt som ansiktet filmas och ljud spelas in.

– Det finns många som fokuserar på analys av mobilanvändning, men mycket analys fastnar i data om hur. Hur mycket man använder, hur länge och så vidare. Vi tror det behövs ytterligare ett perspektiv. Man lär sig mycket av att ta reda på varför användaren beter sig som den gör, och det kan man få väldigt bra svar på genom att titta på ett par filmsekvenser.

Lookback grundades tidigare i år och flera större företag har tecknat avtal för att använda tjänsten, däribland Yammer, Airbnb, Toca Boca och Spotify.

– Men vi ser även mindre startups som kunder. I andan av lean startup är det här ett viktigt verktyg. Istället för att utveckla en produkt i två år och sedan testa kan man utveckla i två veckor, spela in några användare och ändra utifrån resultatet.


Genom tjänsten kan utvecklare se hur användarna navigerar sig genom en app, samtidigt som användarna kan kommentera vad de gör och vad de tycker om appen.

Det största värdet med verktyget är enligt Jonatan Littke att programmet är smidigt och finns direkt i mobilen vilket innebär att testarna kan använda apparna som spelas in direkt i den tänkta miljön.

– Intention och kontext är så viktiga för förståelsen. Ska du förstå en användare när de till exempel ska köpa något i en Selecta-maskin på tunnelbanan är det många parametrar som spelar in. Ofta handlar det om spontantköp, det är tidspressat, det är mobilt och väldigt kontextuellt. Traditionell analys eller labbstudier kan inte ge dig de svar du behöver här.

Lookback levererar den tekniska plattformen för att göra inspelningarna och företag betalar för inspelningstiden. För större kunder blir det ett fast pris.

Andra företag erbjuder redan liknande tjänster, till exempel The Beta Family. Men det bekymrar inte Jonatan Littke nämnvärt.

– Det finns ett stort behov av den här tjänsten och några kommer kunna bli stora inom det här fältet.

Nu pratar de med investerare i Europa för att få ihop kapital till en internationell expansion.

– Vårt nästa steg är att lansera en liknande tjänst där du kan spela in hur folk använder mobilsajter. Sedan ska vi anställa fler personer och fortsätta växa. Jag tror vi är 10-12 personer om ett år, säger Jonatan Littke.