"Hej, är du i SF på torsdag? Vore kul att träffas och prata svenska startups i SF".

Det skrev Truecallers medgrundare Alan Mamedi till mig på Twitter häromdagen och han är inte ensam. Jag och andra svenskar här får många mejl och meddelanden från svenska entreprenörer som kommer till San Francisco och Silicon Valley och vill ses. Betydligt fler i år än vad jag fick förra året. När jag hör med några av mina svenska kontakter här så delar de den uppfattningen.

Till exempel har jag träffat grundarna bakom Keelr, en ny chattjänst som de har varit här och byggt på i ett par månader. I förra veckan var grundarna till sajten Laget.se här och samlade på sig idéer om hur de kan utveckla tjänsten. Och för några månader sedan vet jag att Louise Eriksson, som jobbar med träningsappen Vint, var i San Francisco och raggade riskkapital.

För det första har Silicon Valley blivit känt bland fler under de senaste fem-sex åren. Tjänster som Facebook, Twitter, Linkedin, Dropbox och Instagram används av många, och en del är nyfikna på att kolla in stället där de har startats.

– De entreprenörer och företag som folk ser upp till i dag är numera här i Silicon Valley, säger Gustaf Alströmer, som ett av svaren på frågan varför det är fler som kommer hit.

Han har varit i Silicon Valley från och till sedan 2007, då som entreprenör med chattjänsten Heysan som såldes 2009. I dag jobbar han på Airbnb.

– Jag tror folk har en känsla av att det krävs att vara här för att vara i framkant. Många av de viktigaste produkterna i våra liv som Facebook, Twitter, Android och Iphone skapades inom 5x5 mils radie. Det var inte sant i mobilvärlden för fem år sedan, säger Gustaf Alströmer.

Den svenska startup-kulturen har också fått ett skjuts av de större spelarna, som Spotify, Klarna och Soundcloud som visar vägen. De har redan fått riskkapital av Silicon Valley-investerare, och tillgången till kapital är något som lockar hit en del som bokar in möten och prövar lyckan.

The Guardian, New York Times, Pandodaily och Techcrunch är bara några av de mer kända publikationerna som har skrivit om det svenska startup-undret det senaste året. I förhållande till hur stort Sverige faktiskt är så innebär det ganska stor uppmärksamhet.

Jag skulle också säga att det finns ett rejält mått av att det är trendigt att vara entreprenör. Och att folk kommer hit för att få uppleva Silicon Valleys entreprenörscharm på nära håll. Här finns gott om tillfällen att frottera sig med folk från halvheta bolag på olika nätverksträffar, och coworking-ställen där man kan hyra in sig och träffa likasinnade.

Att sedan runt 90 procent av alla startups misslyckas, enligt statistik från organisationen Startup Genome, är en senare fråga. Entreprenörer är vår tids rockstjärnor, även om få blir erbjudna 20 miljarder kronor från Facebook som Snapchat-grundarna tackade nej till i förra veckan.

Det är så klart också många svenska entreprenörer som kommer hit och som inte hör av sig till mig eller andra, och vissa vill säkert vara lite hemliga. Jag såg till exempel Carl Waldekrantz från Tictail på gatan i San Francisco för några månader sedan, som jag har hört ryktas om ska ta in mer pengar. Kanske var han bara här på semester, kanske inte?


Miriam Olsson Jeffery är frilansjournalist och Internetworlds korrespondent i Silicon Valley. På Twitter är hon @miriamolsson