Google Local låter användaren söka på en typ av service, exempelvis restauranger, sjukhus eller affärer. Sökresultatet är en lista med olika företag och organisationer, som man sedan kan välja att se på en karta, med instruktioner för att köra dit om man så önskar. Tjänsten fungerar bara i USA, medan Yahoos SmartView även täcker Kanada.

Analytiker tror att annonsmarknaden för lokala söktjänster har en enorm potential. I USA uppskattas marknaden för lokala annonser vara värd cirka 90 miljarder kronor. Enbart 375 miljoner kronor av denna kaka går i dag till reklam på nätet, en andel som analytiker tror kommer att öka betydligt, skriver Cnet.
Det är denna annonsmarknad Google och Yahoo vill vara med och slåss om, även om Google än så länge inte har infört några annonser på sin nya tjänst. Enligt Cnet har företaget planer på att införa lokala annonser i framtiden.
De har i USA konkurrens av bland annat AskJeeves, MSN och City Search, som alla arbetar med att utveckla sina lokala söktjänster.