Blocket är sedan tidigare störst i Sverige på bostadsannonser inom kategorierna uthyres, utlandsboende, fritidsboende och privat försäljning. Och under de senaste åren har man jobbat för att öka antalet annonser från mäklare.

– Idag har vi åtta av tio av de största svenska mäklarföretagen som lägger upp sina annonser hos oss, säger Robin Suwe, affärsområdeschef för bostäder på Blocket.

Han berättar att trafiken till Blockets bostadsannonser har ökat med hundra procent under 2013. Idag har blocket ungefär 700 000 besökare som tittar på bostadsannonser per vecka. Detta kan jämföras med Hemnet som har 1,5 miljoner besökare per vecka. Men Robin Suwe tror att Blocket kommer att fortsätta att öka trafiken.

– Vår vision är att vi ska bli Sveriges största bostadssajt alla kategorier. Och per definition så ska vi då gå om Hemnet.

En viktig del i den kampen är det nya kartsöket som snart ska lanseras för Blockets bostadsannonser. Det ska göra det lättare att hitta rätt bland bostadsannonserna.

– Kartan har länge varit en viktig del för Blocket-användarna när det kommer till att se var produkter finns geografiskt. Men däremot har vi inte haft fokus på att upptäcka via karta. När det gäller bostadsannonser så vet vi att läget är jätteviktigt. Så vi har funderat länge på vad som skulle vara det optimala kartfunktionen för det.

Robin Suwe berättar att man i arbetet med kartfunktionerna inspirerats av utländska bostadsajter och även hur Googles och Apples kartfunktioner fungerar. Men svenska konkurrenter har inte imponerat.

– När vi har tittat på hur det fungerar på andra svenska sajter så har vi tyckt att det varit ganska rörigt användarmässigt med till exempel objekt som ligger på varandra. Vi har valt en approach där det ska vara väldigt enkelt att zooma och panorera runt och snabbt byta mellan olika delar av landet.

En annan sak som Blocket fokuserat på i utvecklingen är laddningstider. Med stora mängder data som ska uppdateras i kartfunktionen när användare till exempel zoomar eller panorerar är det en riktig utmaning enligt Robin Suwe.

– Det vi ser är att snabbheten i sajten och kartsöket är jätteviktigt för upplevelsen. Det handlar om att jaga millisekunder. Och när vi har kunnat minska laddningstiden så ser vi att besökarna tittar på fler annonser. Så vi har jobbat mycket med att få till snabbheten. Till exempel har vi utvecklat smarta sätt att gruppera objekt som markeras på kartan när användaren zoomar in och ut. På det sättet kan sidan laddas snabbare men också bli tydligare för användaren som då enkelt kan se att det finns till exempel 150 objekt i södra stockholm istället för att bara se ett myller av prickar på kartan.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning