Vi älskar våra mobiltelefoner. Och de har verkligen varit extremt viktiga länge nu, i synnerhet för webben.

Men det är dags nu att sluta prata om "mobilt", som om det vore tydligt vad vi avsåg. Vi måste byta ut ordet mot något tydligare och mer konkret. Av flera skäl.

För det första för att mobilt står för minst två olika saker: mobilitet och nya skärmstorlekar.

För det andra för att det roligaste inte händer i mobilen, utan på webben.

Låt oss reda ut det ordentligt.

Våra telefoner har ändrat två saker i hur vi använder internet. Det ena är att vi kommer åt nätet ungefär var som helst. Nu när 4g är mer regel än undantag kan vi på riktigt prata om att våra favorittjänster finns inte bara i tunnelbanan, utan även i skogen, på toan och i sängen. Men denna nya rörlighet påverkar inte bara mobiltelefonerna, utan också våra bärbara datorer, våra uppkopplade bilar och givetvis även allt annat som i sann internet of things-anda har ett ip-nummer.

Detta nya samtal öppnar för samtal om tillgänglighet, om operatörernas roll, om positioneringstjänster, om de utsuddade arbetstiderna och mycket annat.

Men det andra som har hänt - och det är ett lite annat spår - är att vi numera som regel surfar med skärmar som är ganska mycket mindre än de var när vi satt vid våra skrivbord. Eller möjligen mycket större - om vi sitter framför vår tv-skärm hemma i vardagsrummet.

Detta handlar en hel del om användarupplevelse, design, om kontext. Något mer tekniskt kanske, men nog så viktigt.

Det mobila samtalet borde inte handla om våra telefoner. Det borde handla om både rörlighet - och om nya skärmstorlekar. Stora som små.

Det andra som har hänt är att vi inte framför allt bygger för mobilen. Visst, apparna frodas och det finns givetvis gott om tjänster som är anpassade för våra Iphones eller våra Android-telefoner.

Men det mest spännande brukar snarare vara saker som finns på nätet, där våra telefoner är ett av många fönster till dessa tjänster.

Om vi med det mobila menar att tjänster måste ha en mobil koppling går det att på goda grunder hävda att detta är en självklarhet sedan ganska länge. Lägg fokus på din kärnprodukt - som sällan är mobil - och se sedan till att den är tillgänglig. Överallt.


Magnus Höij är chefredaktör på Internetworld. På Twitter är han @magnushoij