- Att bli störst är en målsättning. Men vi har inte satt upp några siffror än. Det är ett nytt varumärke och det tar tid att jobba upp, säger Kolls vd Thomas Thorhuus.
Satsningen är ett samarbetsprojekt där kunden ska kunna annonsera på nätet, på TV4s text-tv samt i Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenska Dagbladet från en och samma plattform.
Prismässigt har man lagt sig på samma nivå som Blocket när det gäller enbart nätannonsering: 20 kronor för prylannonser och 80 kronor för bostadsannonser. Dessutom finns annonsmarknader för motor, båt och jobb. För 5 kronor extra, 70 för bostadsannonser, kan man även få sin annons införd i valfri tidning.

På papper är eftertextannonser, som de kallas, en väl etablerad och lukrativ marknad. Men på nätet har tidningsjättarna stenhård konkurrens från den redan etablerade köp & säljsajten Blocket.
-De är huvudkonkurenten och har fått agera fritt ganska länge. Vår fördel är att vi har stor volym på bostads- och jobbannonser vilket de inte har. Dessutom har vi bredden av flera medier. Och så har vi funktioner på sajten som skiljer sig, men där får besökarna avgöra, säger Thomas Thorhuus.

Koll.se smögs igång idag och inga pressmeddelanden gick ut om öppnandet. Anledningen var enligt Thomas Thorhuus att man ”ville se att allt lirar”.
Lanseringen berör nämligen inte bara sajten. Dessutom har back office-systemen, alltså de system där annonserna läggs in och går ut i de olika annonsformerna, bytts ut hos alla berörda samarbetspartners.

Det kan tyckas självklart att de medier som traditionellt är stora på eftertextannonser, som dagstidningarna, borde ha gått in på internetmarknaden tidigare. Att så inte skett förklarar Thomas Thorhuus med att medieföretagen har varit rädda för att deras egen eftertextmarknad på papper skulle drabbas om de även klev in på nätmarknaden. Men när bolagen väl bestämde sig för att satsa på nätet har det gått fort, berättar Thorhuus.
- Flyttas marknaden till nätet gör den det oavsett om vi är med där eller inte. Men sådana insikter tar lite tid att processa, säger Thomas Thorhuus.

Redan för ett par år sedan satsade Bonniers på en sajt som hette Koll.se. Sajten var en portal och låg bara uppe i cirka 2 veckor innan den lades ner, samtidigt som Bonnier gav upp på i princip alla sina internetsatsningar. Thomas Thorhuus tror inte att folk i allmänhet har någon negativ koppling till namnet Koll.se, även om de flesta som då arbetade i nätbranschen minns den.
- Svensson hann aldrig till Koll.se och det var fyra-fem år sedan nu. Vi tittade på andra namn men det var svårt att hitta namn som folk gillade, som var korta och som var lediga. Namnet Koll i kombination med den design vi har valt känns lite glatt och personligt, säger Thomas Thorhuus.