Sedan ett par dagar tillbaka driver tonsättaren och Trekunden Peter Bengtson sajten Trekund.com, där Tres kunder kan skriva vad de tycker om företaget. Nyligen upptäckte han att det kommit in ett antal ovanligt positiva inlägg. En koll av skribenternas ip-nummer visade att det var personal på Tre som själva skrivit meddelandena under täckmanteln av att vara nöjda kunder.
-De är lite korkat av dem att göra så. De kunde ju lika gärna ha använt sina hemabonnemang. Det är lite pinsamt för dem, tycker Peter Bengtson.

Ett exempel på vad Tres personal har skrivit är ” Tre är suveränt! Ett stort tack till den underbara hjälpen jag fick på kundservice trots pressen på dem. Kanon!” som är signerat ”Nisse”.
Peter Bengtson har nu lagt in en automatisk funktion i diskussionsforumen som lägger till texten ”Obs! Den här skribenten skriver från Tre!” vid inlägg som postats från en av Tres ip-adresser.

På Tre känner man inte till inläggen när Internetworld ringer. Pressansvarige Elisabeth Lennhede uppger att företaget vill kontrollera om det verkligen är deras personal som står bakom de positiva betygen på Trekund.com.
- Skulle det visa sig att det stämmer så är det absolut inte något vi står bakom som företag, säger Elisabeth Lennhede.
Efter en kontroll med it-avdelningen lämnar Elisabeth Lennhede beskedet att "det kan mycket väl vara en kund som är positiv".
- Vi har ett stort antal ip-adresser som delas av både kunder och personal. Använder man sin Tremobil och kopplar den till din dator och surfar med mobilt höghastighetsmodem kommer man in med samma ip-nummer som Tres personal, säger Elisabeth Lennhede.

Peter Bengtsons berättar att syftet med sajten inte är destruktivt, utan att han vill ge kunderna en röst.
-Jag vill att Tre överlever, men jag vill att de är ärliga och kör med raka rör, säger Peter Bengtson.
Ett annat syfte med sajten är att testa de nya marknadsmekanismer som öppnats med internet.
-I ett nätokratiskt samhälle är det information som styr. Det blir lätt för kunder att få en röst. Företagen måste anpassa sig till den här verkligheten. Det enda som gäller är trovärdighet. Jag är positiv till 3g-tekniken och kan stå ut med tekniska problem, bara de har en dialog med sina kunder, säger Peter Bengtson.