I förra veckan fick Blocket en ny konkurrent, Koll.se som drivs av Bonnier dagstidningar, TV4 och Göteborgs-Postens ägare Stampen. Om bara någon vecka kommer ytterligare en uppstickare på marknaden. Vad sajten ska heta vill dock initiativtagarna inte avslöja.
-Det är en del av lanseringsstrategin att vänta med att avslöja det tills sajten öppnar, säger Tony Helinsky som driver reklambyrån Helitera och är en av tre initiativtagare till den nya annonssajten.

Målet är att klå Blocket och leva på annonspengar.
-Vi har irriterat oss på att Blocket kostar pengar. Det finns en massa pengar i annonsintäkter. Det finns runt 40 gratis annonsajter, men ingen kommer i närheten av Blocket. Vi tror att det beror på att ingen på allvar har försökt utmana Blocket, säger Tony Helinsky.
För att lyckas bräcka Blocket måste en ny annonssajt lyckas bli riktigt stor.
-Alla vill gå dit alla andra finns. Alla tycker att det vore bättre om det var gratis men då måste det vara stort. Det är inte så lätt att komma över den puckeln, vi har en jätteutmaning framför oss. Men vi har en plan för hur vi ska göra, säger Tony Helinsky.

Enligt Helinsky har de tre initiativtagarna ”en massa idéer” på saker som inte tidigare genomförts i Sverige. Och innan sajten lanseras har man öppnat en förhandssida som heter vi-ska-bli-störst.nu. Där kan användarna redan nu lägga upp sina annonser.
De annonsmarknader som sajten ska erbjuda är prylar, bilar och bostäder uppdelade i omkring 50 kategorier. Finansieringen ska komma från försäljning av annonsbanners, men några kontakter med potentiella annonsörer har inte tagits än.
-Det vikigaste är att få dit folk, säger Tony Helinsky.