Det är den svenska teknikleverantören Inprodicon med branschveteranen Inge Severin i spetsen som äntligen kan slå upp portarna för de första svenska nätbutikerna för digitalt nedladdningsbar musik. Tio års förhandlingar med skivbolagen har äntligen gett resultat. Det uppger Svt:s Kulturnyheterna.

Inprodicon kommer, som Internetworld tidigare rapporterat, inte sälja låtar själva utan lanserar musikbutiker på andra portaler och sajter, bland dem shoppingsajten Cdon.
- Vi samarbetar redan med de fem största skivbolagen, EMI, Warner Music, MBG, Sony Music, Universal och är på gång också med Bonnier Amigo och Sound Pollution. I butiksledet har vi 10 företag som är klara för lansering, säger Inge Severin till Helsingborgs Dagblad.

Omkring 100 000 låtar kommer gå att köpa, och priset kommer ligga på runt 10 kronor per låt. Priserna sätts av de enskilda butikerna. Vilka utöver Cdon det handlar om vill Inge Severin avslöja.

Därmed kan Inprodicon och Apple komma att lansera nedladdningssajter i Sverige ungefär samtidigt. Apple väntas på en stor presskonferens på måndag lansera sin butik Itunes Music Store i Europa. Det är dock oklart om Sverige finns med i Apples lanseringsplaner.

Läs även: