Så kom den till slut. Fusionen i bredbandsbranschen som alla väntat på. Telias båda mest kaxiga utmanare slår sina påsar ihop och blir en ännu starkare konkurrent. Bredbandsbolaget köper Bostream.

Därmed blir Bredbandsbolaget "bara" hälften så stort som Telia på bredband. I och med köpet av Bostream får Bredbandsbolaget totalt 275 000 abonnenter över hela Sverige. 104 000 av dem kommer från köpet av Bostream. Telia hade den sista juni 440 000 bredbandskunder, enligt bolagets kvartalrapport.

– Genom sammanslagningen av marknadens två mest populära bredbandsleverantörer kommer abonnenterna att kunna få ännu bättre bredbandstjänster framöver. Vi kommer också att kunna erbjuda större delen av Sveriges hushåll riktigt snabbt bredband med en hastighet på över 8 megabit per sekund, säger Peder Ramel, vd för Bredbandsbolaget i en kommentar.

Köpet finanseras genom banklån, men parterna vill inte avslöja köpeskillingen.

Under räkenskapsåret som slutade 31 mars i år omsatte Bostream 372 miljoner kronor och gjorde en vinst på 35 miljoner kronor. Totalt väntas det sammanslagna bolaget omsätta över 1 miljard kronor under 2004.

Bredbandsbolaget räknar med att föra över en stor andel av Bostreams abonnenter till sitt eget bredbandsnät. Operatören lovar dock att fortsätta investera i både sitt eget och Bostreams nät. Vad som kommer att hända med Bostreams varumärke är i dagsläget oklart. Peder Ramel lovar dock att inte höja priserna för Bostreams abonnenter. De Bostreamkunder som sitter på 2,5-megabitsuppkopplingar ska dock få högre hastighet, utan exrta kostnad.

Bredbandsbolaget ägs av investmentbolagen Access Industries och The Carlyle Group. Svenska Investor äger 26 procent.

Bestream grundades av Riksbyggen som bostadsbolagets bredbandsnät. År 2001 köpte brittiska investmentbolaget Regency upp operatören.

Läs även: