I dagsläget har flygbolaget SAS 537 000 följare på Facebook. För ett år sedan var de hälften så många. Internetworld träffade Johan Kristiansson, digital marknadschef på SAS för att förstå vilka knep som fungerade.

– Vi bestämde oss för att ha ett tydligare marknadsföringsfokus i vårt arbete med Facebook. Tidigare använde vi i huvudsak Facebook för kundservice, det hette ju att man inte skulle använda Facebook för att sälja. Men vi bestämde oss för att testa att också använda det som en sälj- och marknadsföringskanal, säger han.

Under våren började företaget kategorisera sitt innehåll i fyra delar: SAS-nyheter, kundservice, priskampanjer och underhållning. Strax började de se effekterna.

– Vi har under året lyckats få till en del innehåll som blivit viralt. Vårt aprilskämt med att vi installerat like-knappar ombord till exempel.

– Annat material som går bra är när vi lägger upp bilder på vår personal i olika miljöer och uppmanar folk att skriva roliga pratbubblor till.

Varje inlägg som genererat många delningar har också lett till många nya följare. I sådana fall är räckvidden gratis, men det finns också exempel på när SAS har betalat för marknadsföring.

– Men även priskampanjerna går väldigt bra. Där har vi oftast köpt till räckvidd som sedan genererat nya följare. Jag tror nyckeln är att blanda innehållet, vi ser inte att vi kan klara oss utan någon av delarna egentligen. Kundservice är till exempel fortfarande en väldigt viktig del.

Enligt Johan Kristiansson går det att göra tydliga uträkningar för att se vilka kampanjer som betalar sig, och hur mycket. Hans slutsats är att den nya strategin har har lönat sig – med råge.

– En kampanj gav hela 54 gånger pengarna tillbaka, mätt som mediakostnaden i förhållande till intäkter på våra sajter. När vi nu har ökat mediainvesteringarna på Facebook så blir ROI inte lika hög över tid. Men strategin har absolut genererat helt nya intäkter.