Uppdatera

Det var Webbdagarna i Växjö det! Nästa Webbdagarna är i Stockholm 19-20 mars 2014, läs mer om det här.

Eksvärd: På nätet har man ett klick på sig att skapa välvilja och nyfikenhet. Alla bör scanna av sina sajter och fundera på om det ser trevligt ut och om det skapar nyfikenhet och trovärdighet. De flesta fastnar i trovärdigheten och glömmer det andra. Har du inte en mening som svarar på what's in it for me så gå hem och skapa en.

Eksvärd: Ska man nå fram på nätet ska man också lära sig konsten att sätta rubriken. Alla bör inspireras av Aftonbladet.

Eksvärd: När jag började studera retorik på nätet stötte jag på problem. Aritsoteles, retorikens fader, hade ju inte internet. Men jag började med att intervjuade Blondinbella.Sedan skapade jag min egen blogg och kallade den retorikbloggen. Jag hade ungefär 20 besökare i veckan. Sedan bytte jag till att kalla den Elaine Eksvärd och då tog det fart. Nu har jag 130 000 besök i veckan. På nätet måste det vara människor.

16.30 Elaine Eksvärd på scen, ska prata om modern kommunikation.

Jardenberg: Red Bull har en utmärkt enkel strategi. De har tre regler, "be nice", "don't brag" och " never be drunk in public". Utifrån de principerna gör de mycket bra saker.

Jardenberg: Borde varje myndighetschef ha ett twitterkonto? Ja. De behöver det av tre skäl. De behöver göra för att lära. Det andra är föredömets makt, den så kallade Carl Bildt-effekten. Det tredje är att tekniken förändrar tonen på ett bra sätt. 

Jardenberg: Jag får ofta frågan om varje företag behöver en sociala medier-experter. Svaret är ja och nej. Så länge vi ser att vi får ut mest av att någon sätter fokus på sociala medier, då behövs det. Men när det inte behövs längre är det för att det gått ut i organisationen.

Jardenberg: Alla är överens om att internet påverkat allting. Men den offentliga världen har ändå inte riktigt tagit till sig det. Offentlighetsprincipen bygger till exempel fortfarande på att man beställer ut papperskopior, även om källan är digital. 

15.55 Joakim Jardenberg på scen.

Maria Andén: Vi har kunnat följa försäljningsökningen som beror helt på filmen och den blev 600 procent.

Maria Andén: Vi gjorde sedan en analys av hur filmen togs emot, vad har de skrivit egentligen? Är det positivt eller negativt? Vi kollade också på spridningsmönstret och på räckvidden. Av de 12 miljoner som tittat på klippet innan eventet i juni så kom 72 000 personer som följde föreläsningarna online.

Maria Andén: Vi har fem miljoner följare på Facebook, det är en fenomenal startpunkt. Men det var när olika gadget-sidor och tidningar som Mashable och Gizmodo började skriva om det som det tog fart på riktigt. Det innebär alltså att även företag som har en mindre plattform från början kan nå ut om man lyckas pitcha in till rätt ställen.

Andreas Morne: Vi klippte filmen inspirerad av en actionfilm, man får en känsla av att det händer just nu.

Andreas Morne: Nyckeln var att vi visade hur photoshop påverkar människor, vi berättade inte vilket fantastiskt program det var. Filmen innehåller allmänmänskliga reaktioner vilket gör att vi vill dela.

Andreas Morne: Filmen blev den mest delade på Youtube i världen under juni månad och den har visats på tv i alla världsdelar.

Mariah Andén: Märkligast blev det när det ringde ett företag från London och frågade om det fanns möjlighet att köpa reklamplats i vår reklamfilm.

Mariah Andén: Vi skulle bara göra ett event i hela Norden och bestämde oss för spela in det i Stockholm men sända det online. Vi hade målet att nå 12000 kreatörer på en gång. Vi vände oss till vår reklambyrå och Andreas på Abby Norm för att sprida informationen. Resultatet blev filmen. Sen följde de tre sjukaste dagarna i mitt liv.

15.25 Dags för Mariah Andén på Adobe och Andreas Morne, Abby Norm. Ska berätta om deras virala succén med videon inför Adobe Creative Day. 

Welf Löwe går nu igenom det verktyg som de använder för att analysera användarbeteende.

Löwe: Material som aldrig används eller läses ska inte produceras. Och om du gör material som fler borde vilja använda, men som de inte verkar använda måste du strukturera om din sajt. 

Löwe: Information ska vara lätt att hitta, lätt att ta till sig och lätt att använda. Det intressanta i analysen av användarna är därför det som händer mellan klicken.

15.10 Welf Löwe, professor på Linnéuniversitetet och entreprenör kommer upp på scen. Ska prata om hur vi använder sajter.

Nu lunch och sedan kunskapsspår. Återtar rapporteringen från stora scenen kl 15.10.

Josefsson: Idélådan borde brännas. Det som avgör om en idé eller inte lyckas med en sådan process är intern byråkrati. Målet ska istället vara att genomföra så många idéer som möjligt i liten skala. Kunden vet bättre vad som fungerar än du och du väcker en entreprenörslusta hos personalen.

Josefsson: Några tips för att lyckas hänga med i den snabba utveckligen. Sätt lärandet som ett mål i verksamheten. Be om hjälp och våga experimentera.

Josefsson: På samma sätt våra celler blivit mer och mer en organism när de börjar kommunicera med varandra, på samma sätt börjar hela samhället bli en organism när vi börjar kommunicera mer och mer med varandra via ny teknik.

Josefsson: Det finns tre regler till er som lyssnar. Anteckna det du tänker på, inte det jag säger. Studsa bollen, med andra ord gå in med stark energi så kommer ni få med er bra energi. Och var sköna.

Josefsson: HM jobbar inte längre med kläddesign, de vet att kunderna kan bättre. De gör istället en mängd olika idéer och följer upp snabbt och ändrar efter vad som säljer bra. Istället för att sitta och tänka på kammaren experimenterar de direkt på marknaden. 

11.25 Nu springer Gustaf Josefsson, entreprenör, in på scen.

Lundqvist: Budord nummer sju: digital is business och business is digital. Nummer 8: "business, mon amour". It och verksamhet måste leva i harmoni, en it-avdelning som inte funderar på affären fungerar inte. Det nionde budordet är "manage the journey", det måste till ett ledarskap som kan röra sig mellan de digitala delarna och affärsverksamheten. Sista budordet: passion for digital. Man måste älska det man gör, och jag har verkligen firmans roligaste jobb.

Lundqvist: Budord nummer fyra är "gör en strategi". Man måste veta vart man är på väg. Budord nummer fem: "all in". Man behöver starta en all in-kultur på sitt företag. Den gamla kompetens är mycket värd, men den behöver kopplas ihop med nya arbetssätt. Budord nummer sex: "orchestrate for change". Tänk ut hur du ska dirigera din verksamhet till att spela i takt. Det behövs en person som tar kommandot för att få digital framgång. 

Lundqvist: Jag har tio budord för att ett företag ska bli mer digitalt. Det första är "Smac it up". Smac som i social, mobile, analytics och cloud. Allt det här ska göras samtidigt. Budord nummer två: born in the cloud, unga räknar med att kunna vara uppkopplade. Många lösningar som vi hittar på nu finns också bara i molnet. Budord nummer tre: The connected world always on, allt är hela tiden uppkopplat och gränsen mellan den fysiska och digitala världen suddas hela tiden ut.  

Lundqvist: Många är alltid uppkopplade på mer än en enhet samtidigt. Alla mina medarbetare kommer till jobbet sina egna enheter och förväntar sig att allt ska gå att koppla ihop. Då gäller det att inte vara sur utan öppen.

11.00 Nu Annelie Lundqvist, chief digital officer på Capgemini på scen.

Marcus Oldin: Vi har 100 procent fler transaktioner november 2013 jämfört med 2012. Transaktioner från tablet har ökat med 450 procent vilket är ett resultat av att vi byggt en responsiv sajt.

Johan Uddh: När ni optimerar för google, funderar först på vad det är för information ni vill erbjuda era kunder.

Johan Uddh: Vi konstaterade att kunden alltid utgår från tyget. Så själva måttbeställningen och detaljerna måste komma direkt på produktsidorna. 

Johan Uddh: När vi gick in för att hjälpa textilgallerian började vi med att fråga vad de hade för behov, göra en kravställning, hitta rätt lösning, och hitta vad de ska göra som de är bra på. 

10.35 Plats på scen för Johan Uddh och Marcus Oldin som byggt upp textilgallerian.se

10.05 Nu kaffe, programmet drar igång igen 10.35.

Graffman: Det absolut viktigaste för att bygga varumärken är att vara autentisk och mänsklig, det är det enda som bygger trovärdighet och det finns det ett stort behov av.

Graffman: Det nya digitala samhället handlar om relationer. Det finns heller inget medium som tagit över något annat. Medierna kompletterar varandra, så har det alltid varit och kommer sannolikt alltid vara. Men innehållet måste också komplettera varandra.

Graffman: Internet för den unga generationen är att mingla, minnas, finna och fly.

Graffman: Unga betraktar all media som social. Begränsar man ungas användande av teknik så förnekar man dem rätten till många sociala kontakter.

Graffman: Den tredje principen är att det finns ett ökat behov av fyrton. Ungdomar måste navigera i en enorm informationsflod. Men det är i slutändan ett par källor som man återkommer till. Unga säger till exempel att de går till Aftonbladet för fördjupning.

Graffman: Den andra principen är att undgomar har en ständig känsla av tidspress. Det innebär att allt måste vara enkelt. Ju enklar desto bättre eftersom det går snabbare. Facebook har satt standarden för hur enkelt det ska vara att använda en app.

Graffman: Det digitala är en vana och inte ett verktyg för ungdomar. Unga har till exempel växt upp med att allt går att pausa. Att sitta till exempel 45 minuter på en lektion är nästan omöjligt, de är vana vid att kunna pausa och komma tillbaka. 

Graffman: Många är oroliga för hur man ska nå igenom bruset när ungdomar är på alla skärmar samtidigt. Företag försöker därför vara överallt hela tiden. Men det finns tre grundprinciper att tänka på när man ska vända sig till unga.

Graffman: När man frågar barn om de konsumerar media i köket svarar de nej, de tänker inte att deras läsplattor och datorer är media. Därför fungerar det ofta dåligt med frågor. Antropologer försöker därför istället studera människor i deras miljö istället för att fråga.

Graffman: 2006 gjorde jag en studie om morgondagens tv-marknad. Alla pratade då bara om stora tv-skärmar på väggarna. Det visar att människor uttrycker sina begär och önskningar och inte sina behov. Det var helt enkelt svårt för människor att föreställa sig då att vi skulle tycka om att titta på tv på mobilen idag.

09.25 Katarina Graffman, antropolog och inspiratör tar plats på scen. 

Höij: Tre trender på webben just nu. Det ena är content marketing. Det andra flexibiltet/mobilitet och det tredje rörligt.

09.00 Magnus Höij inleder