Sedan i somras kan svenskar köpa musikfiler på nätet. Men det har inte blivit någon rusning till låtbutikerna.
-Det har inte hänt särskilt mycket jämfört med när vi lanserade, säger Peter Holmlund, chef för Aftonbladets låtbutik Poplife.

Enligt Peter Holmlund är det flera saker som måste ändras för att försäljningen ska gå bättre. En faktor är priset - låtarna kostar idag omkring 15 kronor, vilket han anser är för mycket. En annan sak är utbudet - ny musik kommer inte in tillräckligt snabbt i katalogen. En tredje ändring som Peter Holmlund vill få till stånd är byte av format - idag kan man bara köpa musiken i Windows-formatet wma 192 kilobit.

Det företag som sköter all teknik och alla kontrakt med skivbolagen heter Inprodicon och drivs av Mister Music-grundaren Inge Severin. Även Inprodicon anser att filformatet bör bytas. Flaskhalsen är istället skivbolagen. De vill åt det kopieringsskydd som finns i wma-filerna, som låter användaren kopiera låten tre gånger och bränna den på cd tre gånger. Men under hösten hoppas Inprodicon kunna övertala branschen att gå över till mp3 istället. Till skillnad mot wma kan mp3 spelas även på Mac, och i det nya formatet mp3 pro ingår även ett kopieringsskydd.

Hur många låtar som sålts under sommaren vill varken Inprodicon eller de återförsäljare som Internetworld har talat med avslöja. Men enligt såväl Aftonbladet som Inprodicon har gensvaret varit i linje med förväntningarna, som dock var lågt ställda. Inprodicons Inge Severin har tidigare sagt till Internetworld att han inte tror att låtförsäljningen exploderar på kort sikt.

När det gäller priset på musiken vill Peter Holmlund även att albumpriserna anpassas. I dag kostar ett album lika mycket oavsett hur gammalt det är, men Holmlund vill ha en ”nice price”-modell precis som med cd-skivor.
Han vänder sig också emot att varje låt kostar lika mycket oavsett innehåll. Det innebär exempelvis att du får betala 15 spänn för Latin Kings spår ”Grisen”, som innehåller en fyra sekunder lång rap, eller för ett 10 sekunder långt intro.
-Det är helt rubbat, säger Peter Holmlund.
Dessutom kan räkningen på musiken bli dyrare än man trodde - betalar du med internetbank tillkommer en avgift på sex kronor. Det kan alltså sluta med att du betalar över 20 kronor för den där fyra sekunder långa rapen.

Visionen för Aftonbladet är att integrera musikförsäljningen med resten av innehållet, som hitlistor och musikrecensioner. Men eftersom ny musik kommer in i sortimentet alltför sent har detta hittills inte gått.

På grund av problemen ligger Aftonbladet lågt med marknadsföringen av Poplife tills vidare.
- Det här är en sorts testlösning för oss. Vi utvärderar om ett år. Ser vi att det finns en potential kommer vi att skaffa en egen lösning. Ett av våra huvudmål är att ha en unik katalog och slå samman det med vad vi har i övrigt på Aftonbladet.se, säger Peter Holmlund.