Spray, som ägs av Lycos Europe, växer nu kraftigt på adsl-marknaden med totalt 46 000 adsl-kunder jämfört med tidigare 26 000. På modemmarknaden ökar bolaget sin kundbas med 110 procent till 200 000 kunder.
-Det betyder att man utan att äventyra lönsamheten kan vara aggressiv på marknaden och pressa priser. Vi kan bara lyckas om vi är tillräckligt stora och får volymfördelar. Det är lite grann vinna eller försvinna, säger Sprays vd Danny Aerts till Internetworld.

Det händer mycket på marknaden för Internetleverantörer nu - för tre veckor sedan köpte Bredbandsbolaget Bostream och blev med köpet Sveriges näst största internetleverantör, slagen endast av Telia.
-Det börjar bli en situation där Telia står i mitten, Bredbandsbolaget/Bostream finns för dem som gillar höga hastigheter, och Spray har en tradition av att pressa priser, säger Danny Aerts.

För Tiscalis kunder ska allt tills vidare löpa som vanligt. De kommer att behålla såväl priser som hastigheter på sina abonnemang, och få ha kvar samma e-postadress som tidigare. När de båda bolagens datasystem har integrerats kan Tiscalis kunder erbjudas att gå över till Sprays abonnemang, med lägre priser.

Den populära e-posttjänsten Home.se ingår också i köpet, och även Home-kunderna kommer att kunna behålla sina mejladresser. Hur en eventuell integrering med Sprays mejltjänster kommer att gå till vet inte Danny Aerts än.
-Det kräver en noggrann undersökning av vad vi ska göra, säger Danny Aerts.
Spray satsar på att bli ledande inom betalmejl, och därför är köpet av Home.se en bra satsning.
-Lycos är stora inom mejltjänster, då passar det bra att bli större på mejlverksamheten. Home har varit väldigt populära men har haft problem på sista tiden med spam- och virusskydd, säger Danny Aerts.

Förhandlingarna om köpet har hållits hemliga, men började redan före sommaren då det italienska moderbolaget Tiscali meddelande att man ville sälja av sina dotterbolag i Sverige, Norge, Schweiz och Sydafrika. Avtalet med Lycos Europe skrevs under sent i fredags kväll och Tiscalis personal informerades på måndagsmorgonen.
-Det är som vi har sagt tidigare - vill någon betala det vi begärt kan det gå fort, säger Tiscalis svenske vd Tomas Eriksson.

Tiscali har 32 anställda och troligtvis kommer inte alla att kunna följa med till Spray, som idag har 48 anställda.
-Vi har inte tagit ställning till det, jag måste titta på vad de gör först. Vi kommer säkert att ta över en del av deras anställda för att förstärka Spray, men jag skulle ljuga om jag sa att alla kommer att behövas. Man behöver inte dubbelt av vissa tjänster. Till exempel behöver man inte två vd, säger Danny Aerts.